Najmodniejsza jest tajemniczość sprzętu

Rozmowa z Pawłem Balcerzakiem

Aktualizacja: 05.09.2009 08:03 Publikacja: 05.09.2009 01:47

Paweł Balcerzak, projektant, wykładowca na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP

Paweł Balcerzak, projektant, wykładowca na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

[b]Rz: W Berlinie trwa wystawa użytkowej elektroniki domowej IFA 2009. Czy oprócz nowości technicznych możemy się spodziewać nowych wzorów?[/b]

[b]Paweł Balcerzak:[/b] Procesowi zmiany technologii zawsze odpowiada zmiana szaty graficznej. Poza tym bez przerwy powstają nowe urządzenia i zawsze przygotowuje się do nich nową grafikę.

[b]Dlaczego wygląd sprzętu miałby być ważny dla użytkowników?[/b]

Ponieważ najpierw sprzedaje się wygląd. Wystarczy obserwować kupujących. Ich uwagę najczęściej przykuwa wygląd. To pierwszy element, który skłania nas do zapytania o dany sprzęt. Parametry techniczne brane są pod uwagę dopiero później.

[b]Zatem wygląd przedmiotu jest kluczowy. I tym właśnie zajmuje się wzornictwo przemysłowe?[/b]

Tak. Projektujemy meble, opakowania, małą architekturę dla miasta. Wzornictwo coraz szerzej wkracza w nasze życie i zajmuje miejsce zarezerwowane kiedyś dla sztuk czystych.

[b]Czyli możemy spojrzeć na suszarkę do włosów i pomyśleć, że w jej projektowaniu brały udział takie osoby jak pan?[/b]

Część producentów korzysta ze szkoły stylistów, którzy przygotowują wyłącznie projekty pod względem wizualnym, ale jest część projektowania korzystającego ze zdobyczy różnych dziedzin nauki oraz obserwacji stylów życia. Wtedy taką suszarkę dostosowuje się do sposobu czesania użytkownika i do pewnego stylu życia: na przykład szybkiego albo wolnego.

[b]Czyli projektant, zanim się zajmie projektowaniem lodówki, zastanawia się, kto będzie z niej korzystał?[/b]

Oczywiście, od tego się zaczyna – od stylu życia. Kiedy patrzę na lodówkę, myślę, jak żyję, jakiej pojemności sprzętu potrzebuję, jakich produktów używam, jakiej ilości, ile osób jest w moim domu. Potem następuje proces programowania produktu. I dopiero wtedy projektant zaczyna przygotowywać historię lodówki: jak ją otwierać, gdzie umieścić światło... Musimy oczywiście – jako producenci – czymś się wyróżnić. Dlatego szukamy stylu, który będzie pasował do naszej kuchni i będzie wyrażał nasze emocje.

Są więc lodówki sentymentalne, nawiązujące do starych sprzętów, a są i takie, które mówią, że dzisiaj żyjemy szybko i trzeba mieć od razu zmrożoną wodę i kostkę lodu.

[b]A jakie wzory, kolory i kształty są dziś najmodniejsze?[/b]

Linia dyskretnej elegancji – im mniej ozdób, tym lepiej. Towarzyszy temu pewnego rodzaju tajemniczość sprzętu, która ujawnia się dopiero w momencie włączenia.

[b]Rz: W Berlinie trwa wystawa użytkowej elektroniki domowej IFA 2009. Czy oprócz nowości technicznych możemy się spodziewać nowych wzorów?[/b]

[b]Paweł Balcerzak:[/b] Procesowi zmiany technologii zawsze odpowiada zmiana szaty graficznej. Poza tym bez przerwy powstają nowe urządzenia i zawsze przygotowuje się do nich nową grafikę.

Pozostało 87% artykułu
Publicystyka
Rosja zamyka polski konsulat. Dlaczego akurat w Petersburgu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Publicystyka
Marek Kozubal: Dlaczego Polacy nie chcą wracać do Polski
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: PiS robi Nawrockiemu kampanię na tragedii, żeby uderzyć w Trzaskowskiego
Publicystyka
Estera Flieger: „Francji już nie ma”, ale odbudowała katedrę Notre-Dame
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Publicystyka
Trzaskowski zaczyna z impetem. I chce uniknąć błędów z przeszłości