Rycerze sita i powielacza

Alternatywy – tę nazwę podziemnej oficyny drukarskiej z Gdańska znali doskonale zarówno trójmiejscy solidarnościowcy, jak i esbecy zaciekle szukający drukarzy

Publikacja: 12.09.2009 02:01

Wojciech Polak, wydawnictwo alternatywy, Wyd. Finna 2009

Wojciech Polak, wydawnictwo alternatywy, Wyd. Finna 2009

Foto: Rzeczpospolita

Piotr Kapczyński, Zbigniew Nowek, Marek Wachnik stworzyli podziemne wydawnictwo, które powstało jeszcze przed Sierpniem ,80 i dotrwało do końca lat 80.

Monografię tej oficyny napisał historyk Wojciech Polak. Po dorzuceniu do niej zdjęć, a przede wszystkim przedrukowaniu wydawnictw Alternatyw, powstał spory album.

Książka Polaka to opowieść o szalonych latach 80. Dla niektórych były to lata szarzyzny, strachu i wielogodzinnego wystawania w kolejkach. Dla podziemnych wydawców – często najbardziej intensywne i kolorowe lata ich życia. Dokumentują je nieostre zdjęcia z lat NZS, kolorowe fotografie w tonacji ORWO z opozycyjnych ślubów i reprodukcje bibuły. A oprócz tego mamy dziesiątki anegdot pokazujących atmosferę podziemnego świata.

Choćby memoriał Marka Wachnika o tajnikach sitodruku brzmiący dziś jak instruktaż Adama Słodowego. W tej dziedzinie wyrobnicy podziemnego druku najlepiej zapamiętali chyba modę na druk za pomocą farby stworzonej na bazie pasty do szorowania rąk Komfort.

Książka Polaka przywołuje świat studentów brodaczy i ich góralskich swetrów, świat wałka, sita i hektografu – oręża lat 80.

Czy to kombatanctwo? Jeśli nawet, to w najlepszym stylu i bez nieznośnego zadęcia.

Piotr Kapczyński, Zbigniew Nowek, Marek Wachnik stworzyli podziemne wydawnictwo, które powstało jeszcze przed Sierpniem ,80 i dotrwało do końca lat 80.

Monografię tej oficyny napisał historyk Wojciech Polak. Po dorzuceniu do niej zdjęć, a przede wszystkim przedrukowaniu wydawnictw Alternatyw, powstał spory album.

Publicystyka
Marek Cichocki: Donald Trump robi dobrą minę do złej gry
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: Minister może zostać rzecznikiem rządu. Tusk wybiera spośród 6-7 osób
Publicystyka
Tomasz Krzyżak: Biskupi muszą pokazać, że nie są gołosłowni
Publicystyka
Jędrzej Bielecki: Niemcy przestraszyły się Polski, zmieniają podejście do migracji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Publicystyka
Łukasz Adamski: Elegia dla blokowisk. Czym Nawrocki może zaimponować Trumpowi?