Reklama

Danone zapowiada poprawę wyników

Akcje Danone poszły w górę. Koncern radzi sobie coraz lepiej po długich zmaganiach na rynku spożywczym.

Publikacja: 23.02.2016 15:42

Danone zapowiada poprawę wyników

Foto: Bloomberg

Największy na świecie producent jogurtów spodziewa się większego wzrostu zysków w 2016 r. w porównaniu do lat ubiegłych. Impulsem do zmian na lepsze ma być ożywienie na rynku produktów mlecznych w Europie.

- Marża operacyjna powinna wykazać znaczącą poprawę w 2016 r. – ogłosił koncern we wtorek. - Sprzedaż w bieżącym roku wzrośnie od 3 proc. do 5 proc., w porównaniu do 4,4-proc. wzrostu w 2015 r.

- Zgodnie z oczekiwaniami analityków, Danone może spodziewać się 4,3-proc. skoku przychodów w 2016 r. oraz wzrostu marży operacyjnej o 42 punktów bazowych – ocenia Eddy Hargreaves, specjalista ds. badań rynkowych w Canaccord Genuity.

Na początku ubiegłego roku francuska firma nie wygłaszała tak optymistycznych prognoz zysków, zapowiadając, że „wzrosną, ale nieznacznie". Marża operacyjna urosła o 0,3 pkt. proc. do 12,9 proc. wobec 2014 r., wykazując pierwszy wzrost w skali rocznej od 4 lat. Skorygowany zysk operacyjny wyniósł 2,89 mld euro, o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Wyniki Danone za 2015 r. przewyższyły nieco oczekiwania – komentuje Andrew Wood, analityk Sanford C. Bernstein. – To wywiera pozytywne wrażenie na inwestorach i pomaga firmie odbudować dobrą reputację. Cena akcji Danone w 2015 r. wzrosła o 4,3 proc. 

Reklama
Reklama

Sprzedaż świeżych przetworów mlecznych zwiększyła się w ub.r. o 0,6 proc., a rentowność sprzedaży urosła z 9,3 proc. do 10 proc. Danone radzi sobie coraz lepiej po wielu latach zmagań ze spadkami popytu w Europie Zachodniej oraz rosnącymi cenami mleka, jednak nie spodziewa się znacznego wzrostu konsumpcji w tym regionie. Niepewność na rynkach walut w Rosji, Chinach i Brazylii wciąż utrudnia z kolei rozwój firmy w krajach wschodzących.

Prognozy innych gigantów na rynku mlecznych przetworów również są naznaczone dużą niestabilnością ze strony popytowej. Nestle zapowiedziało w zeszłym tygodniu, że jego wzrost sprzedaży rozminie się z czteroletnim planem obranym przez firmę. Niższe od oczekiwań wyniki tłumaczy niekorzystnymi warunkami do podwyżki cen produktów. Unilever (producent m. in. herbaty Lipton i dezodorantu Axe) ogłosił z kolei w zeszłym miesiącu, że przygotowuje się na pogorszenie kondycji na rynku oraz wysoką zmienność cen w 2016 r.

Danone ogłosił również zmianę swojej strategii finansowej, która ma zwiększyć oszczędności przedsiębiorstwa. - Danone nie musi dokonywać wielkich przejęć, będzie natomiast kontynuować mniejsze transakcje zakupu – poinformował w trakcie konferencji prasowej dyrektor generalny, Emmanuel Faber. Odmówił jednak udzielenia komentarza na temat ostatnich domysłów o rzekomych planach przejęcia przez koncern amerykańskiej firmy Mead Johnson Nutrition, produkującej żywność przeznaczoną dla niemowląt.

- Danone jest obecnie skupiony na poprawie stanu swoich środków finansowych, by móc inwestować w dalszy wzrost organiczny, i nie planuje odkupu akcji – dodaje dyrektor finansowy, Cecile Cabanis.

Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama