Reklama

Polska żywność pojedzie do Pekinu

Rusza kampania promocyjna „Smaki Europy – jakość i tradycja”. Pierwsze będą Chiny, a następnie Algieria i Białoruś.

Publikacja: 23.10.2015 16:16

Polska żywność pojedzie do Pekinu

Foto: Bloomberg

- Jeszcze w tym roku ze stoiskami liczącymi blisko 120 m kw pojawimy się na targach w Pekinie i Hongkongu – mówi „Rzeczpospolitej" Janusz Rodziewicz, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

To pierwsze z działań zaplanowanych w ramach trzyletniej kampanii promocyjnej „Smaki Europy – jakość i tradycja". Jej łączny budżet, jak podaje Janusz Rodziewicz, wynosi w sumie 24 mln zł. Połowę tej kwoty wykłada Unia Europejska. Kolejne 30 proc. pochodzi z budżetu krajowego, a 20 proc. dają sami producenci.

W przypadku tej kampanii Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP jest liderem konsorcjum, które utworzyło z Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego oraz Związkiem Sadowników RP. Dzięki temu w Chinach, Algierii i na Białorusi będziemy pomowca nie tylko mięso, ale także owoce i warzywa.

- Algieria jest dla naszej branży wciąż nowym rynkiem. Liczymy także, że wkrótce embargo na polską wieprzowinę (wprowadzone na początku 2014 roku z powodu wykrycia u nas afrykańskiego pomoru świń – red.) zniosą Białoruś i Chiny – wyjaśnia Janusz Rodziewicz.

Aktualnie polskie organizacje realizują programy promocyjne wspierane przez UE za prawie 195 mln euro. Zakończone kampanie warte są natomiast prawie 227 mln zł.

Reklama
Reklama

Tymczasem  23 października Komisja Europejska po raz ostatni w ramach obecnego systemu promocji produktów rolno - spożywczych zaakceptowała 33 programy o łącznym budżecie ponad 107 mln euro. Polskie organizacje branżowe pozyskały ponad 10 mln euro na promocję pomidorów w Polsce i Niemczech, makaronów na Ukrainie i w Chinach oraz mięsa drobiowego wysokiej jakości w Wietnamie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich – podaje Ministerstwo rolnictwa.

Od 1 grudnia 2015 roku wchodzą nowe przepisy dotyczące promocji unijnej żywności. Reforma zakłada m.in., że UE wyłoży 70 proc. kwoty w przypadku programów zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, 80 proc. w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw, oraz programów ukierunkowanych na tzw. państwa trzecie. Na 85 proc. dofinansowania mogą liczyć programy mające przywrócić „normalne warunki rynkowe w przypadku poważnych zakłóceń na rynku".

W 2016 roku budżet na programy skierowane na rynek wewnętrzny UE wynosi 25,7 mln euro, a tych poza UE  67,9 mln euro.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama