Pomoc w budowie stacji ładowania i bezemisyjności

Pomoc inwestycyjna, a także wsparcie badań i usług – tego będą mogli się spodziewać przedsiębiorcy budujący infrastrukturę ładowania lub tankowania pojazdów bezemisyjnych, a także chcący takie pojazdy zakupić lub doposażyć – zapowiada nowy projekt rozporządzenia.

Publikacja: 13.11.2023 07:33

Pomoc w budowie stacji ładowania i bezemisyjności

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Wsparcie dla przedsiębiorców zapowiada opublikowany 27 października 2023 r. projekt rozporządzenia ministra funduszy i polityki regionalnej w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę ładowania lub tankowania, zakup pojazdów ekologicznie czystych lub bezemisyjnych oraz na doposażenie pojazdów z regionalnych programów na lata 2021–2027. Wskazuje on na formę i zakres pomocy, na jaką liczyć mogą przedsiębiorcy, i stanowi realizację unijnego rozporządzenia wydanego przez Komisję Europejską.

Kto, na co i w jakiej formie może starać się o wsparcie finansowe? Będą się mogli o nie ubiegać mikroprzedsiębiorcy, mali oraz średni przedsiębiorcy. Pomocy tej jednak nie uzyska przedsiębiorca, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej nałożony na niego decyzją Komisji Europejskiej.

Czytaj więcej

Wsparcie dla inwestycji związanych z energią i środowiskiem

Aby otrzymać pomoc w formie dotacji lub pożyczki, z założenia będzie musiała ona być później przeznaczona na inwestycje:

- w infrastrukturę ładowania lub tankowania dla pojazdów, ruchomego wyposażenia terminalowego lub ruchomego wyposażenia do obsługi naziemnej;

- w zakup pojazdów ekologicznych;

- w doposażenie takich pojazdów w celu uczynienia ich ekologicznymi;

- na badania i usługi doradcze związane z powyższymi inwestycjami.

Zgodnie z unijnym przepisem, na którym oprze się rozporządzenie, pomoc ta będzie mieć wyłącznie charakter tzw. pomocy przejrzystej – a więc takiej, w której możliwe jest wcześniejsze dokładne obliczenie ekwiwalentu dotacji brutto, bez konieczności oceny ryzyka.

Wniosek trzeba będzie składać przed rozpoczęciem prac nad daną inwestycją do odpowiedniego organu, którego właściwość będzie zapewne zależeć od charakteru i obszaru, na którym prowadzona jest inwestycja – z pewnością odpowiednie do tego podmioty zostaną wskazane wraz z wdrożeniem rozporządzenia i całego programu. Na ten moment na etapie wstępnego projektowania rozwiązań dla przedsiębiorców najważniejsze powinny być zaś dokonanie wewnętrznej analizy możliwości ich przedsiębiorstw i szukanie preferowanych rozwiązań, które zechcą wdrożyć w przyszłości.

Etap legislacyjny: po konsultacjach publicznych.

Wsparcie dla przedsiębiorców zapowiada opublikowany 27 października 2023 r. projekt rozporządzenia ministra funduszy i polityki regionalnej w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę ładowania lub tankowania, zakup pojazdów ekologicznie czystych lub bezemisyjnych oraz na doposażenie pojazdów z regionalnych programów na lata 2021–2027. Wskazuje on na formę i zakres pomocy, na jaką liczyć mogą przedsiębiorcy, i stanowi realizację unijnego rozporządzenia wydanego przez Komisję Europejską.

Kto, na co i w jakiej formie może starać się o wsparcie finansowe? Będą się mogli o nie ubiegać mikroprzedsiębiorcy, mali oraz średni przedsiębiorcy. Pomocy tej jednak nie uzyska przedsiębiorca, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej nałożony na niego decyzją Komisji Europejskiej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Policja zatrzymała patostreamerów. Upili i upodlili młode kobiety
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Sądy i trybunały
Sąd: Nawacki ma 3 dni. Inaczej grozi mu grzywna i areszt
Sądy i trybunały
Burzliwe obrady w KRS: wybrano sędziego do NSA i uzupełniono składy komisji
Praca, Emerytury i renty
Wyrównanie 500+ do 800 zł od sierpnia 2023? ZUS wydał komunikat
Materiał Promocyjny
ORLEN Paczka ma 4000 automatów paczkowych i rośnie w imponującym tempie
Sądy i trybunały
Jednoosobowy skład udrożnił apelację
Zawody prawnicze
Prokuratorzy chcą wyrównania wynagrodzeń. Barski wysłał pismo do MF