Reklama

Więcej wypadków z udziałem autobusów, policja ruszyła z kontrolami

Liczba wypadków z udziałem autobusów w ostatniej dekadzie wzrosła o 6 proc. - wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Transportu Samochodowego.

Aktualizacja: 13.07.2020 17:39 Publikacja: 13.07.2020 17:07

GITD kontroluje autobusy; nadal zdarzają się pojazdy o złym stanie technicznym.

GITD kontroluje autobusy; nadal zdarzają się pojazdy o złym stanie technicznym.

Foto: GITD

Instytut wziął pod lupę bezpieczeństwo takiego transportu. Co wynika z danych? Otóż w 2019 r. wypadki autobusów stanowiły 2,4 proc. wszystkich na polskich drogach. W ich następstwie śmierć poniosło 0,3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych i 1,8 proc. ciężko rannych. W latach 2010–2019 liczba ofiar śmiertelnych w autobusach wahała się od 3 do 19 osób w ciągu roku, a ciężko rannych od 138 do 295.

W porównaniu z innymi uczestnikami ruchu zagrożenie kierowców i pasażerów autobusów jest stosunkowo niewielkie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków autobusów wzrosła jednak o 6 proc. Fakt ten należy wiązać ze wzrostem popularności komunikacji miejskiej czy pogorszeniem warunków ruchu w miastach i wzrostem kosztów związanych z płatnym parkowaniem.

Czytaj też: RPO interweniuje ws. zatrzymania kierowcy autobusu

W miastach wojewódzkich, w których w 2019 r. wypadki autobusów stanowiły 6 proc. wszystkich wypadków, ofiary śmiertelne w autobusach to 3 proc. ogółu zabitych, a ciężko ranni to 4,2 proc. najciężej poszkodowanych we wszystkich wypadkach w tych miastach.

A jak sytuacja wygląda w stolicy?

Reklama
Reklama

Zagrożenie użytkowników autobusów w Warszawie nie wyróżnia się na tle innych miast wojewódzkich. W 2019 r. wypadki z autobusami stanowiły 6,8 proc. ogółu, a ofiary w autobusach to 2,9 proc. ogółu ofiar śmiertelnych i 1,9 proc. ciężko rannych na drogach w Warszawie. W ciągu dziesięciu lat na drogach stolicy zginęło 578 osób, w tym trzech pasażerów i jeden kierowca autobusu, a ciężko rannych było 1349 osób, w tym 56 pasażerów i trzech kierowców autobusów.

W ostatnim czasie doszło do kilku groźnych wypadków drogowych z udziałem autobusów, w tym autobusów komunikacji publicznej. Ostatnie wydarzenia pokazały, że osoby, od których ze względu na wykonywany zawód oczekuje się nieskazitelnego stanu psychofizycznego, zlekceważyły elementarne zasady bezpieczeństwa. Policja wzmogła więc kontrole. Policjanci w całej Polsce sprawdzają zarówno stan trzeźwości, jak i stan psychofizyczny kierowców autobusów, zwłaszcza komunikacji miejskiej. Aby uniknąć utrudnień dla pasażerów, zintensyfikowane badania prowadzone są przede wszystkim wobec kierowców rozpoczynających pracę, jak i powracających do zajezdni. Kierowcy są także kontrolowani w czasie postojów na pętlach. Podczas kontroli sprawdzany jest także stan techniczny autobusu i jego wyposażenie oraz uprawnienia kierującego.

Niezależnie od tego drogówka apeluje, by każdy, kto ma podejrzenie, że kierowca może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków, poinformował o tym służby (najlepiej dzwonić pod nr 112).

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama