Reklama

Więcej wypadków z udziałem autobusów, policja ruszyła z kontrolami

Liczba wypadków z udziałem autobusów w ostatniej dekadzie wzrosła o 6 proc. - wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Transportu Samochodowego.

Aktualizacja: 13.07.2020 17:39 Publikacja: 13.07.2020 17:07

GITD kontroluje autobusy; nadal zdarzają się pojazdy o złym stanie technicznym.

GITD kontroluje autobusy; nadal zdarzają się pojazdy o złym stanie technicznym.

Foto: GITD

Instytut wziął pod lupę bezpieczeństwo takiego transportu. Co wynika z danych? Otóż w 2019 r. wypadki autobusów stanowiły 2,4 proc. wszystkich na polskich drogach. W ich następstwie śmierć poniosło 0,3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych i 1,8 proc. ciężko rannych. W latach 2010–2019 liczba ofiar śmiertelnych w autobusach wahała się od 3 do 19 osób w ciągu roku, a ciężko rannych od 138 do 295.

W porównaniu z innymi uczestnikami ruchu zagrożenie kierowców i pasażerów autobusów jest stosunkowo niewielkie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków autobusów wzrosła jednak o 6 proc. Fakt ten należy wiązać ze wzrostem popularności komunikacji miejskiej czy pogorszeniem warunków ruchu w miastach i wzrostem kosztów związanych z płatnym parkowaniem.

Czytaj też: RPO interweniuje ws. zatrzymania kierowcy autobusu

W miastach wojewódzkich, w których w 2019 r. wypadki autobusów stanowiły 6 proc. wszystkich wypadków, ofiary śmiertelne w autobusach to 3 proc. ogółu zabitych, a ciężko ranni to 4,2 proc. najciężej poszkodowanych we wszystkich wypadkach w tych miastach.

A jak sytuacja wygląda w stolicy?

Reklama
Reklama

Zagrożenie użytkowników autobusów w Warszawie nie wyróżnia się na tle innych miast wojewódzkich. W 2019 r. wypadki z autobusami stanowiły 6,8 proc. ogółu, a ofiary w autobusach to 2,9 proc. ogółu ofiar śmiertelnych i 1,9 proc. ciężko rannych na drogach w Warszawie. W ciągu dziesięciu lat na drogach stolicy zginęło 578 osób, w tym trzech pasażerów i jeden kierowca autobusu, a ciężko rannych było 1349 osób, w tym 56 pasażerów i trzech kierowców autobusów.

W ostatnim czasie doszło do kilku groźnych wypadków drogowych z udziałem autobusów, w tym autobusów komunikacji publicznej. Ostatnie wydarzenia pokazały, że osoby, od których ze względu na wykonywany zawód oczekuje się nieskazitelnego stanu psychofizycznego, zlekceważyły elementarne zasady bezpieczeństwa. Policja wzmogła więc kontrole. Policjanci w całej Polsce sprawdzają zarówno stan trzeźwości, jak i stan psychofizyczny kierowców autobusów, zwłaszcza komunikacji miejskiej. Aby uniknąć utrudnień dla pasażerów, zintensyfikowane badania prowadzone są przede wszystkim wobec kierowców rozpoczynających pracę, jak i powracających do zajezdni. Kierowcy są także kontrolowani w czasie postojów na pętlach. Podczas kontroli sprawdzany jest także stan techniczny autobusu i jego wyposażenie oraz uprawnienia kierującego.

Niezależnie od tego drogówka apeluje, by każdy, kto ma podejrzenie, że kierowca może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków, poinformował o tym służby (najlepiej dzwonić pod nr 112).

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama