Do Sejmu trafił właśnie poselski projekt zmian w prawie o ruchu drogowym i kilku innych ustawach. Zmiana dotyczy przesunięcia terminu uruchomienia zmodernizowanego Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, budowanego w ramach projektu CEPiK 2.0. Nie uda się go bez paraliżu urzędów (w tym wydziałów komunikacji) uruchomić 4 stycznia 2016 r. Posłowie proponują więc nowy termin: 1 stycznia 2017 r.
Powód przesunięcia terminu? Opóźnienia w pracach nad systemem centralnym, który ma spiąć i zadziałać z systemami zewnętrznymi (np. starostw, stacji kontroli pojazdów itd.). W dodatku wszystkie one muszą zostać do siebie dostosowane. W związku z opóźnieniem kierowca nie będzie mógł sprawdzić online, ile ma punktów karnych na koncie lub jakie wykroczenia popełnił na drodze. System nie przypomni też o końcu terminu ważności badań technicznych czy ubezpieczenia OC.
Kandydaci na kierowców nie sprawdzą też szybko, jak uczy jeździć szkoła, którą wybrali do nauki jazdy.
O przesunięcie terminu kilka dni temu wystąpił Związek Powiatów Polskich. Jako argumenty przywoływał liczne braki, m.in. jednego odpowiedzialnego za całość przedsięwzięcia podmiotu, odpowiednio długiego testowania wszystkich elementów systemu łącznie, dobrych szkoleń dla kilku tysięcy powiatowych pracowników wydziałów komunikacji itd.
etap legislacyjny: przed pierwszym czytaniem w Sejmie