Dokument stanowi wyciąg z pełnej wersji roboczych rekomendacji dotyczących projektu realizowanego w Polsce w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych Komisji Europejskiej. Materiał został zaprezentowany podczas organizowanych w MEN warsztatów z udziałem przedstawicieli administracji.
Czytaj także: Edukacja włączająca: praw uczniów z niepełnosprawnością przypilnuje wizytator
Poszczególne rekomendacje odnoszą się do poszczególnych obszarów systemu edukacji włączającej uwzględnionych w pracach analitycznych. Rekomendacje są proponowane jako strategie, które opierają się na mocnych stronach polskiego systemu oświaty i zwracają uwagę na kwestie wymagające refleksji. Rekomendacje dotyczące każdego obszaru są wzajemnie połączone i uzupełniają się.
Należy również zauważyć, że niniejsze rekomendacje nie są wyczerpujące. Zostały one zidentyfikowane w drodze „mapowania" jako aktualne priorytety działań w zakresie prawa i polityki edukacyjnej - pisze MEN.
Można je uznać za najistotniejsze czynniki mające potencjalnie największy wpływ na promowanie zmian systemowych i rozwoju systemu edukacji w perspektywie długoterminowej. Przedstawione w niniejszym dokumencie wstępne rekomendacje stanowią wyłącznie propozycję i wymagają dalszej pogłębionej dyskusji oraz dalszych prac.