Pacjent czeka dłużej w kolejce niż podaje NFZ

Rejestr kolejek do specjalistów i na operację jaki prowadzi Fundusz zawiera nierzetelne dane

Aktualizacja: 29.05.2015 06:53 Publikacja: 28.05.2015 00:01

Pacjent czeka dłużej w kolejce niż podaje NFZ

Foto: Fotorzepa

Narodowy Fundusz Zdrowia  nie  weryfikuje informacji jakie przesyłają mu placówki medyczne o czasie oczekiwania na poszczególne usługi medyczne.   Fundusz nie zapewnia także wsparcia informatycznego  lecznicom przy prowadzeniu rejestrów kolejkowych.  Z takimi spostrzeżeniami wystąpi rzecznik prawa pacjenta do prezesa NFZ.

Zdaniem Krystyny Barbary Kozłowskiej przez takie słabości centralnego rejestru kolejek  nie jest on pomocny dla pacjenta. Bo cóż z tego skoro w rejestrze czyta on,  że np. miesiąc w danym szpitalu trzeba czekać na operację laryngologiczną skoro dzwoniąc do placówki okazuje się, iż jest to trzy miesiące.

„Rozbieżności  pomiędzy danymi zamieszczonymi w centralnym rejestrze kolejek  na stronie NFZ a rzeczywistym czasie oczekiwania na udzielenie  świadczenia w konkretnej placówce  są tak ogromne, że wprowadza to pacjentów w błąd  i w żaden sposób nie wpisuje się w realizację fundamentalnego prawa pacjenta do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych , procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń zdrowotnych o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta."- pisze rzecznik do prezesa NFZ.

Podkreśla jednocześnie, że NFZ jest zobowiązany do monitorowania danych przesyłanych przez lecznice o dostępności do świadczeń. Od stycznia 2015 roku   weszły w życie  przepisy znowelizowanej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, zgodnie z którymi lecznice muszą raz na tydzień sprawozdawać do oddziałów wojewódzkich NFZ    informacje o pierwszym wolnym terminie, w którym możliwe jest skorzystanie z danego świadczenia.  Wcześniej placówki miały obowiązek podawać tylko średni czas oczekiwania na świadczenie.

Zaś prezes NFZ Tadeusz Jędrzejczak odpowiedział rzecznikowi, że nieprawidłowości w  centralnym rejestrze kolejek  tylko  pierwszych tygodni 2015 r.  Dane w styczniu opierały się na informacjach jakie NFZ  dostał od lecznic jeszcze w końcówce 2014 r.  Wówczas to w sprawozdaniach występowały jeszcze liczne błędy. Jednocześnie prezes NFZ zapewnia rzecznika, że  duże rozbieżności pomiędzy czasem sprawozdawanym przez lecznice a rzeczywistym urzędnicy NFZ będą na bieżąco sprawdzać.

I tak  w okresie od 15 stycznia do 16 lutego Fundusz zweryfikował prawie 45 ty. list kolejkowych w placówkach. 93 proc. ocenił jako prowadzonych poprawnie. Na bieżąco też NFZ usprawnia system informatyczne służące  lecznicom do przekazywania informacji o kolejkach.

Narodowy Fundusz Zdrowia  nie  weryfikuje informacji jakie przesyłają mu placówki medyczne o czasie oczekiwania na poszczególne usługi medyczne.   Fundusz nie zapewnia także wsparcia informatycznego  lecznicom przy prowadzeniu rejestrów kolejkowych.  Z takimi spostrzeżeniami wystąpi rzecznik prawa pacjenta do prezesa NFZ.

Zdaniem Krystyny Barbary Kozłowskiej przez takie słabości centralnego rejestru kolejek  nie jest on pomocny dla pacjenta. Bo cóż z tego skoro w rejestrze czyta on,  że np. miesiąc w danym szpitalu trzeba czekać na operację laryngologiczną skoro dzwoniąc do placówki okazuje się, iż jest to trzy miesiące.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"