Reklama
Rozwiń

Nakładanie dodatkowych obowiązków

Jeden z pracowników będzie przez miesiąc nieobecny w pracy. W związku z tym przełożony podjął decyzję o czasowym rozdzieleniu jego zadań pomiędzy pozostałych członków zespołu. Czy za wykonanie tych obowiązków należy się dodatkowe wynagrodzenie? Jak powinien postąpić przedsiębiorca, gdy uzna, że wykonanie dodatkowych zadań mieści się w normalnych godzinach pracy zatrudnionych? – pyta czytelniczka.

Publikacja: 24.11.2007 08:38

Odpowiada Izabela Lipińska - aplikant radcowski, Wojewódka Pabisiak Kancelaria Radców Prawnych:

Wynagrodzenie powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i wymaganym kwalifikacjom, a także uwzględniało jej ilość i jakość – tak mówi art. 78 kodeksu pracy. W opisanej sytuacji szef zleca zadania nieobecnego pracownika innym, zatrudnionym w tym samym dziale. Takie właśnie uprawnienia, ale i obowiązki, ma przedsiębiorca jako organizator pracy w firmie.

Szef powinien tak planować obowiązki zatrudnionych, aby w pełni wykorzystywać ich czas pracy, jak również ich uzdolnienia i kwalifikacje. Obowiązkiem zatrudnionego jest zaś między innymi dbałość o dobro zakładu. Wydając polecenie, przedsiębiorca powinien uwzględnić, czy odpowiada ono ustalonemu przez strony rodzajowi pracy wynikającemu z zajmowanego stanowiska. Na zatrudnionym spoczywa ustawowy obowiązek stosowania się do poleceń szefa. Jest to jeden z podstawowych i najważniejszych obowiązków. Warto tu przypomnieć orzeczenie Sądu Najwyższego z 7 października 1980 roku: „Jedną z podstawowych cech charakteryzujących stosunek pracy jest podporządkowanie zatrudnionego w zakresie świadczonych przezeń usług” (sygn. IV PRN 8/80). Podporządkowanie pracownika polega zaś na tym, że to przedsiębiorca określa czas pracy i wyznacza zadania do wykonania. W analizowanej sytuacji należy więc uznać, że jeśli przejęcie dodatkowych zadań mieści się w obowiązkach wynikających z umowy o pracę pozostałych pracowników, to szef ma prawo im je zlecić.

Określając dodatkowe zadania, przedsiębiorca powinien pamiętać o przepisach regulujących czas pracy. Nie może on przekraczać ośmiu godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień (art. 129 kodeksu pracy). Muszą się w nim zmieścić również te dodatkowe zadania. Jeżeli z obiektywnej oceny będzie wynikać, że zatrudnieni nie są w stanie wykonać dodatkowych obowiązków w normalnym czasie pracy i muszą zostać po godzinach, przekraczając dobową lub tygodniową normę, to ich dodatkowe obowiązki będą pracą w godzinach nadliczbowych. W konsekwencji oprócz normalnego wynagrodzenia przysługuje im stosowny dodatek. Można przyjąć, że w opisanej sytuacji praca w godzinach nadliczbowych może być uzasadniona „szczególnymi potrzebami pracodawcy” w rozumieniu art. 151 § 1 pkt 2 kodeksu pracy.

Przedsiębiorca powinien móc wykazać, że dodatkowe zadania, które zlecił podwładnym, można było wykonać w normalnym czasie pracy. W razie ewentualnego sporu między stronami umożliwi to sądową kontrolę czasu pracy w zakresie roszczeń o zasądzenie zapłaty za godziny nadliczbowe. Jeżeli szef odmówi wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych, uznając, że zatrudniony mógł wykonywać dodatkowe obowiązki w ciągu ustawowych ośmiu godzin, pracownik będzie mógł wystąpić z roszczeniem o ustalenie, że pracował po godzinach, i o zasądzenie na jego rzecz wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości. W takiej sytuacji to on jednak będzie musiał udowodnić, że niemożliwe było wykonanie dodatkowych obowiązków w ustawowym czasie pracy.

Odpowiada Izabela Lipińska - aplikant radcowski, Wojewódka Pabisiak Kancelaria Radców Prawnych:

Wynagrodzenie powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i wymaganym kwalifikacjom, a także uwzględniało jej ilość i jakość – tak mówi art. 78 kodeksu pracy. W opisanej sytuacji szef zleca zadania nieobecnego pracownika innym, zatrudnionym w tym samym dziale. Takie właśnie uprawnienia, ale i obowiązki, ma przedsiębiorca jako organizator pracy w firmie.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty