Dobry szef to ktoś, kto…

Jego zadania to motywowanie, przydzielanie obowiązków, a czasami także dyscyplinowanie – zarządzanie zespołem stanowi poważne wyzwanie, ale utalentowany i pracowity manager wie, jak mu podołać. Ważne, by szef nie spoczywał na laurach i stawiał wymagania nie tylko podwładnym, ale przede wszystkim sobie.

Publikacja: 26.02.2019 08:45

Otrzymałeś awans i niedługo zaczniesz zarządzać zespołem? A może już to robisz, ale odczuwasz niepewność i zastanawiasz się, czy jesteś właściwym człowiekiem na właściwym miejscu? Dobry szef to ktoś, kto:

Jest ambitny

Jeśli nie wiesz, do czego dążysz w życiu zawodowym lub nie stawiasz przed sobą nowych, atrakcyjnych celów, istnieje ryzyko, że prędzej czy później przestaniesz się rozwijać. Wtedy nie będziesz potrafił zachęcać podwładnych do pracy nad sobą. Własnym przykładem zdziałasz więcej niż nakazami.

Tworzy korzystne warunki rozwoju

Ważne, by nie tylko pokazywać pracownikom, że warto inwestować czas w podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie dodatkowych umiejętności. Niezbędne jest również tworzenie okazji do rozwoju. Zlecanie atrakcyjnych zadań, organizowanie szkoleń, kierowanie podwładnych na studia – to przykładowe działania, które warto podejmować.

Przyjmuje postawę proaktywną, ale nie wyręcza pracowników

Kierownik powinien być inicjatorem pozytywnych zmian i organizatorem ciekawych przedsięwzięć. Jego inicjatywa jest niezmiernie ważna, ale równie istotna jest umiejętność rozbudzania kreatywności pracowników. Manager nie może wyręczać. Jego rolą jest raczej inspirowanie i wspieranie.

Potrafi budować relacje

Brak umiejętności interpersonalnych utrudnia zarządzanie personelem. Osoba, która wzbudza sympatię i potrafi ją okazywać, a także słucha i formułuje jasne komunikaty może zdziałać znacznie więcej niż znakomity organizator, który ma trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji.

Umie przyznać się do błędu

Nie istnieją nieomylni, doskonali ludzie. Każdy człowiek popełnia błędy. Ważne, by nie bagatelizował ich lub, co gorsza, nie zrzucał odpowiedzialności na innych. Umiejętność przyznania się do pomyłki i naprawienia szkód jest godna szacunku i podziwu, szczególnie w przypadku szefa.

Jest cierpliwy i opanowany

Wygórowane, nierealne oczekiwania i brak cierpliwości to poważna przeszkoda w zarządzaniu. Jest tak samo niebezpieczna jak niekontrolowane wybuchy złości, okazywanie zniechęcenia itp.

Potrafi przewidywać

Umiejętność analizowania podejmowanych działań jest niezbędna na kierowniczym stanowisku. Ważne, by manager potrafił także wybiegać myślą w przyszłość i przewidywać różne scenariusze. Taka postawa pozwala unikać błędów.

Jest zmotywowany i umie zmotywować zespół

Ważne, by szef był świadomy swoich celów i wytrwale do nich dążył. Powinien również sprawnie dobierać i stosować instrumenty motywacyjne, które okażą się skuteczne w przypadku konkretnych pracowników. 

Wzbudza i okazuje szacunek

Wysokie kompetencje zawodowe i społeczne, doświadczenie, pracowitość, opanowanie – wszystko to wzbudza szacunek. Jest on niezmiernie ważnym składnikiem relacji przełożony-podwładny.

Lubi swoją pracę

Trudne chwile są nieodłącznie związane z podejmowaniem wysiłku. Ważne jednak, by nie dominowały w życiu zawodowym. Dobrze, jeśli manager mimo chwilowych trudności z radością i zaangażowaniem wykonuje zadania. 

Materiał Promocyjny 

Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż