Już na początku przyszłego roku o świadczenia z ubezpieczeń społecznych będzie można wnioskować, nie wychodząc z domu. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wspólnie z ZUS opracowało projekt rozporządzenia w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe.
– Obecnie przy składaniu wniosku o świadczenie emerytalno-rentowe obowiązuje forma papierowa. Przygotowujemy się do elektronizacji swoich usług. Wdrażana jest właśnie platforma usług elektronicznych ZUS – mówi Wojciech Andrusiewicz z biura prasowego ZUS.
Zgodnie z projektem wniosek o przyznanie renty lub emerytury będzie można złożyć przez Internet lub w formie papierowej. Papierowe dokumenty będą skanowane i po opatrzeniu poświadczeniem autentyczności zamieszczane w formacie PDF w systemie. Dzięki temu wnioskujący będzie mógł przeglądać akta online.
Do skorzystania z platformy ZUS niepotrzebny będzie zestaw do składania podpisu elektronicznego.
– ZUS przydzieli użytkownikom indywidualny login i hasło. Docelowo do logowania posłuży podpis elektroniczny zakodowany w nowym dowodzie z czipem – zapowiada Michał Michalski, dyrektor Biura PR Sygnity SA, głównego wykonawcy projektu.