Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 11.02.2012 00:00 Publikacja: 11.02.2012 00:01
John Maynard Keynes: triumfator, salonowiec, celebryta
Foto: Corbis
„Już od stulecia, krok w przód, krok wstecz
Keynes: rynkami trzeba sterować
Hayek: przeciwnie, ręce od nich precz
Na przemian boomy i krachy, ludzie w udręce
Hayek: to przez tani pieniądz
Keynes: nie, przez instynkty zwierzęce"
Tak, w wolnym tłumaczeniu, brzmi refren teledysku o sporze między Johnem Maynardem Keynesem, uosobieniem interwencjonizmu, i Friedrichem von Hayekiem, guru gospodarczych liberałów. Od początku 2010 r. obejrzano go na YouTubie trzy miliony razy.
Z jednej strony to efekt kunsztu, z jakim Russ Roberts, ekonomista z Uniwersytetu im. George'a Masona w północnej Wirginii, przełożył akademicką debatę sprzed 80 lat na język rapu. TAle ważniejszą przyczyną popularności jego teledysków jest aktualność ich problematyki. Dzisiejsze utarczki polityków i ekonomistów Paula Krugmana z Niallem Fergusonem czy Johna Taylora z Christiną Romer są tylko wariacjami na temat „formacyjnej" dysputy Keynesa z Hayekiem – sporu, który zdefiniował współczesną ekonomię.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Czy brutalność i kaprysy amerykańskiego prezydenta to na pewno największe zagrożenie dla Europy?
Odpowiedzialny biznes przechodzi kolejną ewolucję związaną z nowymi wymaganiami regulacyjnymi. Tym razem celem jest strategiczna transformacja pozwalająca na skuteczną ochronę środowiska i praw człowieka. Jak odpowiedzieć na te wyzwania?
Wydawało się, że wraz z chaotycznym wycofaniem się amerykańskich wojsk z Afganistanu w 2021 r., neokonserwatyzm...
Francja w żadnym wypadku nie ma zamiaru proponować Polsce ochrony nuklearnej w stylu Stanów Zjednoczonych - mówi...
Body horrory trzymają się mocno. Teraz w „Brzydkiej siostrze” Norweżka Emilie Blichfeldt sięgnęła po baśń o Kopc...
„Super Boss Monster” przypomina, że chciwość nie popłaca. Ale czy zawsze?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas