Reklama

Wątpliwe życiorysy równoległe

Ponieważ na temat powojennych losów Aliny i jej twórczości napisano już wiele, właśnie w jej dzieciństwie i młodości widziałam lukę dla swojej powieści" – przyznaje w posłowiu autorka. I rzeczywiście, czytelnicy mogli już przeczytać „Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow" Agaty Jakubowskiej (2007), czyli monografię naukową jednej z najważniejszych polskich artystek XX wieku; „Ferwor. Życie Aliny Szapocznikow" Marka Beylina (2015) – pierwszą biografię. A także tom „Kroją mi się piękne sprawy: listy Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego: 1948–1971" (2012).

Publikacja: 27.05.2022 17:00

Wątpliwe życiorysy równoległe

Foto: materiały prasowe

Trzeba zatem mieć istotny powód, by zaproponować kolejną odsłonę życia i twórczości tej niezwykłej artystki. Magdalena Knedler znajduje go w konfrontowaniu losów polskiej rzeźbiarki (1926–1973) z życiem meksykańskiej malarki Fridy Kahlo (1907–1954). Nie tylko dlatego, że każda z nich przeżyła 47 lat. „Obie cechowało pewne podobieństwo życiowych doświadczeń – fascynacja komunizmem, która uzewnętrzniała się na obrazach Kahlo i w rzeźbach Szapocznikow, jak również dzieciństwo i młodość naznaczone traumatycznymi przeżyciami" – pisze Knedler i zderza strzaskany kręgosłup oraz kalectwo Kahlo z obozowymi przeżyciami Szapocznikow. No nie wiem.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Białkowe szaleństwo. Jak moda na proteiny zawładnęła naszym menu
Plus Minus
„Cesarzowa Piotra” Kristiny Sabaliauskaitė. Bitwa o ciało carycy
Plus Minus
Bogusław Chrabota: Wracajmy do tradycyjnych mediów. To nasza szansa
Plus Minus
Robert Redford – Złoty chłopiec. Aktor. Reżyser. A na końcu człowiek
Plus Minus
Mariusz Cieślik: „Poradnik bezpieczeństwa” w każdym domu? Putin ponoć już przerażony
Reklama
Reklama