Reklama
Rozwiń

Wątpliwe życiorysy równoległe

Ponieważ na temat powojennych losów Aliny i jej twórczości napisano już wiele, właśnie w jej dzieciństwie i młodości widziałam lukę dla swojej powieści" – przyznaje w posłowiu autorka. I rzeczywiście, czytelnicy mogli już przeczytać „Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow" Agaty Jakubowskiej (2007), czyli monografię naukową jednej z najważniejszych polskich artystek XX wieku; „Ferwor. Życie Aliny Szapocznikow" Marka Beylina (2015) – pierwszą biografię. A także tom „Kroją mi się piękne sprawy: listy Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego: 1948–1971" (2012).

Publikacja: 27.05.2022 17:00

Wątpliwe życiorysy równoległe

Foto: materiały prasowe

Trzeba zatem mieć istotny powód, by zaproponować kolejną odsłonę życia i twórczości tej niezwykłej artystki. Magdalena Knedler znajduje go w konfrontowaniu losów polskiej rzeźbiarki (1926–1973) z życiem meksykańskiej malarki Fridy Kahlo (1907–1954). Nie tylko dlatego, że każda z nich przeżyła 47 lat. „Obie cechowało pewne podobieństwo życiowych doświadczeń – fascynacja komunizmem, która uzewnętrzniała się na obrazach Kahlo i w rzeźbach Szapocznikow, jak również dzieciństwo i młodość naznaczone traumatycznymi przeżyciami" – pisze Knedler i zderza strzaskany kręgosłup oraz kalectwo Kahlo z obozowymi przeżyciami Szapocznikow. No nie wiem.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Plus Minus
„Kształt rzeczy przyszłych”: Następne 150 lat
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Plus Minus
„RoadCraft”: Spełnić dziecięce marzenia o koparce
Plus Minus
„Jurassic World: Odrodzenie”: Siódma wersja dinozaurów
Plus Minus
„Elio”: Samotność wśród gwiazd
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa” poleca. Rafał Lisowski: Dla oddechu czytam komiksy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama