Gospodarka oparta na wiedzy to model, do którego zmierzamy. Jednak jak pokazują wszelkie statystyki, na badania i rozwój polskie firmy wydają mało, nawet w porównaniu z naszymi sąsiadami z UE.
Jak zatem wspierać finansowanie innowacyjności i zwiększyć możliwości inwestowania przedsiębiorstw w tym obszarze?
Granty i dotacje
Zdaniem Anny Gregorczyk, dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Przedsiębiorstw w Banku Millennium, 35 proc. prezesów przedsiębiorstw uważa, że innowacje będą stanowić najważniejszy czynnik wzrostu ich biznesu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
– Innowacyjne projekty zawsze obarczone są dodatkowym ryzykiem niepewności rezultatu. Dlatego też podstawą sukcesu, oprócz innych źródeł finansowania, jest udział bezzwrotnego wsparcia unijnego w realizacji tego typu projektów – mówi Anna Grzegorczyk.
Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, dodaje, że z punktu widzenia twórców innowacji optymalnym rozwiązaniem wydaje się pozyskanie finansowania, które z jednej strony zapewnia sprawne ponoszenie wydatków w sposób nieopóźniający działania start-upu, a z drugiej strony pozwala im na utrzymanie jak największego pakietu właścicielskiego, który jest z ich punktu widzenia główną premią za ich pomysł i pracę przy start-upie.