Czas zdefiniować wyzwania dla biznesu z zakresu Compliance na 2021 rok:
1. Cyfrowa era kultury korporacyjnej
W marcu 2020 r. polska gospodarka została zmuszona do przeprowadzenia ekspresowej cyfryzacji sposobu świadczenia pracy przez pracowników. Analogicznie, tradycyjnie świadczone czy sprzedawane usługi musiały zyskać nowe cyfrowe oblicze, aby funkcjonować podczas lockdownu. Oprócz konieczności otrzymania niezbędnych narzędzi, pracownicy musieli również odnaleźć się nowej rzeczywistości pracy zdalnej. W tej sytuacji kluczowe będzie wdrożenie rozwiązań pozwalających na „zdalne" zarządzanie projektami i zespołami przy utrzymaniu odpowiedniego poziomu motywacji wszystkich zainteresowanych.
2. Cyberbezpieczeństwo
Cyfrowa era kultury korporacyjnej wiąże się ze wzrostem ilości cyfrowo przetwarzanych danych. Tak jak nie zostawiamy otwartych drzwi do mieszkania tak samo powinny być chronione przetwarzane przez nas lub o nas informacje. Zwiększenie aktywności w sklepach internetowym nieuchronnie prowadzi do wzrostu przypadków włamań w celu kradzieży danych obejmujących tak wrażliwe informacje jak numery kart płatniczych. Coraz częściej o wartości przedsiębiorstwa decydują rzeczy niematerialne a zatem konieczne i palące jest wdrażanie rozwiązań chroniących wrażliwe informacje.
3. Zapewnienie ciągłości działania
Postępująca cyfryzacja procesów w biznesie skutkuje wdrożeniem mechanizmów ograniczających ryzyko operacyjne oraz zapewnienie ciągłości działania. W trudnych czasach nikt nie może sobie pozwolić na przestoje spowodowane kwarantanną wśród pracowników czy technicznymi awariami sprzętu. Każde przedsiębiorstwo powinno podjąć działania mające na celu przygotowanie planu zapewnienia ciągłości działania w przypadku zrealizowania się skrajnie negatywnych scenariuszy.
4. Ochrona danych osobowych
W dzisiejszym świecie informacje obejmujące dane osobowe stają się dobrem, które można z zyskiem przehandlować. RODO oraz kolejne regulacje znacząco wzmocniły poziom ochrony danych osobowych, ale nadal pozostaje wiele do zrobienia w kwestii edukowania o potencjalnych zagrożeniach obejmujących nie tylko wzięcie pożyczki „chwilówki" z wykorzystaniem cudzych danych, ale również o przysługujących prawach. Można się również spodziewać wzmożenia działań kontrolnych po stronie nadzorcy.