Reklama

Wybory w USA: Teksas grozi Texitem po wygranej Clinton

Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych to bitwa o najpotężniejszy urząd świata, mająca swoją dramaturgię, mitologię i rytuały. Partie Republikańska i Demokratyczna wybrały już swoich kandydatów.

Aktualizacja: 14.08.2016 13:52 Publikacja: 14.08.2016 10:00

Hillary Clinton

Hillary Clinton

Foto: AFP

Republikanin Trump zbuntował elektorat przeciw oligarchom partii, odwołując się głównie do klasy średniej, zmęczonej „zgniłymi" porozumieniami establishmentów, polityczną poprawnością uniemożliwiającą sensowne zdefiniowania rzeczywistości i wyborami jako pustym rytuałem. Skorumpowana, bez żadnych zasad poza zdobyciem władzy demokratka Clinton wywodzi się z jądra oligarchii partyjnej, choć kulturowo reprezentuje, jak jej do cna zideologizowana partia od 1968 r., skrajną liberalną lewicę.

Prezydenta wybierają w wyborach pośrednich elektorzy w stanach. To skomplikowany, ale logiczny system. W 1787 r. twórcy konstytucji odrzucili wybieranie prezydenta w głosowaniu powszechnym bezpośrednim czy pośrednim poprzez Kongres. Wymyślili wyrafinowany system z elektorami odpowiadającymi liczbie posłów stanowych w obu izbach Kongresu – Izbie Reprezentantów i Senacie. Kandydat z większością bezwzględną głosów elektorskich zostaje prezydentem, drugi w kolejności wiceprezydentem. W razie braku takiej przewagi wybór miała przeprowadzać Izba Reprezentantów, a każdy stan dostawał po jednym głosie.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Prawne
Katarzyna Wójcik: Alimenty to nie prezent
Opinie Prawne
Krzysztof A. Kowalczyk: Składka jak demokracja socjalistyczna
Opinie Prawne
Piotr Mgłosiek: Minister sprawiedliwości powiększa bezprawie w sądach
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: Smutny obraz Trybunału Konstytucyjnego
Opinie Prawne
Łukasz Cora: Ruch Obrony Granic ośmiesza państwo i obniża jego autorytet
Reklama
Reklama