Reklama
Rozwiń
Reklama

Jesteśmy w światowej czołówce

Bariery ograniczające rozwój polskiego rynku opakowaniowego, to wynikają one z istniejących nadal ograniczeń w funkcjonowaniu sektora małych i średnich przedsiębiorstw - mówi prof. Stanisław Tkaczyk, z prezesem Polskiej Izby Opakowań.

Publikacja: 23.01.2018 20:49

Prof. Stanisław Tkaczyk, prezes Polskiej Izby Opakowań.

Prof. Stanisław Tkaczyk, prezes Polskiej Izby Opakowań.

Foto: materiały prasowe

Polski rynek opakowań od lat systematycznie rośnie Mimo to nadal zużywamy ich znacznie mniej niż to ma miejsce w krajach Europy Zachodniej. Czy i kiedy możemy je dogonić?

Prof. Stanisław Tkaczyk: Historycznie rzecz biorąc rozwój polskiego opakowalnictwa postępuje od okresu międzywojennego, gdzie rozwój gospodarki II RP wymusił istnienie nowoczesnego rynku związanego z produkcją opakowań do jej produktów, głównie w branży spożywczej, maszynowej i wojskowej. Mam tu na myśli przede wszystkim takie ośrodki, jak Lwów, okręg śląski i wielkopolski, a także COP oraz obszar obecnego województwa mazowieckiego i łódzkiego. Należy podkreślić, że bezpośrednio po II wojnie światowej przystąpiono w sposób centralny do tworzenia rynku opakowań. Przykładem jest obecne COBRO - Instytut Badawczy Opakowań, którego korzenie sięgają lat pięćdziesiątych. Jednak jakość opakowań pozostawiała wówczas wiele do życzenia. Przemiany polityczne i nasza afiliacja do Unii Europejskiej zmusiła nas do wejścia na porównywalny tam poziom, z czego nasi przedsiębiorcy z branży materiałów opakowaniowych i samych opakowań wywiązali się właściwie - co nie oznacza, że wcześniej nie mieliśmy spektakularnych sukcesów, zwłaszcza w przemyśle spożywczym, ale nie tylko. Natomiast faktem jest, że rynek opakowań mierzony wartością sprzedanych opakowań jest niższy w stosunku do przodujących gospodarczo państw UE i świata o około 35 proc., ale w ostatnich latach wykazuje, według szacunków Polskiej Izby Opakowań (PIO) - stały przyrost od około 160 euro (2009 r.) do obecnie około 250 euro na jednego statystycznego Polaka. Należy pamiętać, że gospodarka UE również na rynku opakowań stanowi poniekąd system naczyń połączonych - stąd prognozujemy, że wyrównanie poziomu z poziomem przodujących gospodarek świata powinno nastąpić po roku 2020. Pozostaje jednak problem rodzaju opakowań, co zależy od specyfiki naszej gospodarki i jej poszczególnych gałęzi.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Dlaczego sukces lepiej widać z zewnątrz
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Nie ma darmowych lunchów. Regulacji też
Opinie Ekonomiczne
Marcin Piasecki: Narodowa obronność na pół gwizdka
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jesteśmy mistrzami świata. W prokrastynacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama