Reklama
Rozwiń

146 mld euro do PKB. Tyle może przynieść równouprawnienie kobiet

W dzisiejszej dyskusji o parytecie płci główne pytania to nie „czy” i „czemu”, ale „jak” i „kiedy”. Niestety prognozy nie są optymistyczne – eksperci szacują, że będziemy potrzebować nawet 135 lat, żeby istotnie zmniejszyć różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn w biznesie.

Publikacja: 08.03.2022 15:20

146 mld euro do PKB. Tyle może przynieść równouprawnienie kobiet

Foto: Adobe Stock

W 1919 roku większość kobiet w Europie uzyskała prawo wyborcze. W tym samym roku Ethel Ayres Purdie [1] została pierwszą członkinią ACCA – brytyjskiej organizacji zrzeszającej specjalistów ds. finansów. Z perspektywy 103 lat, które upłynęły od tamtych wydarzeń, widzę ogromny postęp w równouprawnieniu kobiet. Dziś są one aktywne w sferze publicznej, w biznesie. Przewodzą państwom i firmom, znajdują się też w gronie najbardziej wpływowych osób na świecie. Mimo to wciąż pozostaje wiele do zrobienia…

Według Światowego Forum Ekonomicznego pandemia Covid-19 wydłużyła czas, który jest potrzebny do całkowitego zlikwidowania różnic dzielących obie płcie. Zamiast 99 lat może to zająć nawet 135 lat. Co więcej, w wymiarze globalnym pandemia negatywnie odbiła się na zdrowiu kobiet; spowodowała też wzrost przemocy domowej. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) podaje [2], że to właśnie kobiety były pierwszymi ofiarami kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią.

Aż 82 proc. kobiet zapytanych przez Deloitte [3] odczuło negatywny wpływ pandemii na ich życie. Blisko 77 proc. respondentek potwierdziło wzrost obciążenia zadaniami w pracy zawodowej, a 59 proc. zaczęło wykonywać więcej prac domowych niż przed wybuchem pandemii. To doskonale odzwierciedla nie tylko moje doświadczenie, ale także doświadczenie wielu kobiet z ostatnich dwóch lat.

Ale nie tylko pandemia wpłynęła niekorzystnie na sytuację kobiet. Kwestie dotyczące nierówności były obecne bowiem również przed rokiem 2020. Na przykład, dwudziesto-procentowa różnica między średnimi zarobkami kobiet i mężczyzn, tzw. szklany sufit w kontekście dostępu kobiet do stanowisk kierowniczych i wykonawczych, a także społeczny i psychologiczny wpływ stereotypów dotyczących płci – z tymi trudnościami mierzymy się od lat.

Czy potrzebujemy kobiet w biznesie?

Analizy biznesowe i badania akademickie dowodzą, że nawet trzydziestoprocentowy udział kobiet w radach nadzorczych i kadrze zarządzającej potrafi zwiększać poziom rentowności firm. Przyjrzyjmy się danym z Europy Środkowo-Wschodniej i zastanówmy się, jakimi ścieżkami powinniśmy podążać, aby zwiększyć obecność kobiet w organizacjach.

W raporcie „Win-win: How empowering women can benefit Central and Eastern Europe” [4] przygotowanym przez McKinsey czytamy, że: „położenie większego nacisku na rzecz równego traktowania płci może uwolnić dodatkowych 146 miliardów euro PKB do 2030 roku i w znacznym stopniu rozwiązać problem niedoboru siły roboczej w Europie Środkowo-Wschodniej”. W tej chwili nasz region ma blisko 630 tys. nieobsadzonych miejsc pracy – tę lukę skutecznie mogą wypełnić kobiety, przywracając dynamikę rozwoju regionu sprzed pandemii.

Autorzy raportu analizują także korzyści, jakie daje parytet płci w biznesie. Do najważniejszych należą m.in. zwiększona produktywność, większy udział firmy w rynku, lepsze relacje z partnerami biznesowymi i sprawniejsza współpraca pomiędzy zespołami.

Rozwiązań nie trzeba tworzyć. Wystarczy po nie sięgnąć

Główne pytanie brzmi: „jak doprowadzić do parytetu płci?”. Powinien to być wspólny wysiłek decydentów, biznesu, ale także jednostek. Jeżeli chodzi o rolę firm, McKinsey rekomenduje ustalić wizję organizacji, wprowadzić programy wsparcia zawodowego oraz pilnować work-life balance. Poniżej lista kluczowych działań, których podjęcie McKinsey poleca pracodawcom:

1. Dostosujcie programy sponsoringowe do potrzeb niedoreprezentowanych grup pracowników, w tym kobiet;

2. Odkrywajcie i wspierajcie budowanie potencjału konkretnych grup, np. poprzez programy szkoleniowe w zakresie zarządzania;

3. Wprowadźcie do oferty pracowniczej kursy doskonalenia zawodowego dla kobiet;

4. Wprowadźcie możliwość elastycznej pracy (np. pracę w niepełnym wymiarze godzin lub pracę zdalną) i zapewnijcie wszystkim pracownikom równe szanse na rozwój kariery

5. Wzmocnijcie programy skierowane do pracowników na urlopach rodzicielskich, które ułatwią im powrót do pracy, utrzymanie zbudowanej sieci kontaktów, a także zachowanie umiejętności i wiedzy branżowej;

6. Zaproponujcie płatne urlopy ojcowskie lub wydłużcie je. Zachęcajcie mężczyzn do uczestniczenia w wychowaniu dziecka i równego podziału opieki nad nimi;

7. Wyeliminujcie zachowania dyskryminacyjne poprzez wdrożenie wysokich standardów i odpowiednich procedur dyscyplinarnych;

8. Wprowadźcie szkolenia, których celem jest podniesienie wiedzy na temat nieświadomych uprzedzeń i zachowań dyskryminacyjnych. Konsekwentnie zarządzajcie różnymi objawami uprzedzeń, które mogą zaistnieć w firmie (np. przy rekrutacji);

9. Promujcie dobre wzorce do naśladowania, również na najwyższych szczeblach. Dzielcie się historiami kobiet i mężczyzn, które łamią stereotypowe normy społeczne (np. pracujące matki, ojcowie pozostający w domu z dziećmi).

Centrum Badań nad Kobietami i Różnorodnością w Organizacjach przy Akademii Leona Koźmińskiego udzieliło wiele ciekawych wskazówek dotyczących budowania ścieżek kariery i odnoszenia sukcesu w biznesie. Według badaczek bardzo ważne jest, aby kobiety miały silny żeński wzorzec do naśladowania – albo w dzieciństwie, albo później, na przykład w momencie wejścia na rynek pracy.

Wpływ stereotypów płci na pewność siebie nie jest zaskoczeniem. Zetknięcie się z dobrymi żeńskimi przykładami i współpraca ze wspierającym mentorem odgrywają kluczową rolę w dalszym rozwoju zawodowym młodej kobiety.

Wyniki badań ujawniają również inne czynniki wpływające na poczucie pewności siebie. Wśród nich między innymi: wykształcenie, studia wyższe, praca za granicą i w środowisku międzynarodowym, a także nawiązywanie kontaktów i budowanie relacji. Kobiety, które odniosły sukces zawodowy, wiedzą, jak budować swój kapitał społeczny i wykorzystywać siłę relacji biznesowych. Nie należy też zapominać o dużym znaczeniu wsparcia rodziny w zakresie podziału obowiązków domowych i wzajemnego motywowania się w spełnianiu ambicji zawodowych.

Proste kroki, znaczące skoki

Kto by pomyślał, że po 103 latach od wywalczenia przez Europejki praw wyborczych jesteśmy mniej niż w połowie drogi do upragnionej równości? Pomimo że mamy mocne argumenty za pozytywnym wpływem parytetu płci, nadal nie możemy znaleźć skutecznego sposobu na wprowadzenie go w życie i uwolnienie jego potencjału. Odpowiedzialność za wprowadzenie parytetu jest wielostronna. Jednak zawsze warto zacząć od siebie i pomyśleć, jaki wpływ wywieramy na nasze otoczenie.

ACCA ma jednoznaczne stanowisko, jeśli chodzi o równowagę płci w organizacji – wśród członków stowarzyszenia udział kobiet i mężczyzn rozkłada się w proporcji 50:50. Składy rady członków ACCA i zespołu wykonawczego także są zrównoważone pod względem płci. Ale mimo to wciąż jest wiele do zrobienia – zarówno na poziomie konkretnych organizacji, jak i globalnie w biznesie.

Jeśli chcecie zacząć już teraz, niech pierwszym krokiem będzie lektura raportu „Leading inclusion: simple steps, significant leaps”. Wy też możecie zostać inspiracją dla innych. Odważcie się rozpocząć dyskusję w swojej społeczności na temat parytetu płci.

Autorka: Agnieszka Jarosz, dyrektor zarządzająca ACCA Polska, Ukraina i Kraje Bałtyckie

Foto: materiały prasowe ACCA

Źródła:
[1] Więcej informacji o Ethel Ayres Purdie: https://bit.ly/3K51qUq.
[2] Raport “Women at Work in G20 countries”, OECD, ILO: https://bit.ly/3IFyaU3.
[3] Raport “Women @ Work: A Global Outlook”, Deloitte: https://bit.ly/3C8Db4S.
[4] Raport “Win-win: How empowering women can benefit Central and Eastern Europe”, McKinsey & Company: https://mck.co/3vygyWk.

W 1919 roku większość kobiet w Europie uzyskała prawo wyborcze. W tym samym roku Ethel Ayres Purdie [1] została pierwszą członkinią ACCA – brytyjskiej organizacji zrzeszającej specjalistów ds. finansów. Z perspektywy 103 lat, które upłynęły od tamtych wydarzeń, widzę ogromny postęp w równouprawnieniu kobiet. Dziś są one aktywne w sferze publicznej, w biznesie. Przewodzą państwom i firmom, znajdują się też w gronie najbardziej wpływowych osób na świecie. Mimo to wciąż pozostaje wiele do zrobienia…

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Polacy oszczędzają jak nigdy dotąd. Ale dlaczego trzymają miliardy na kontach?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Czas ucieka. UE musi znaleźć sposób na rosyjskie aktywa
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Ustawa schronowa, czyli tworzenie prawa do poprawy
Opinie Ekonomiczne
Ptak-Iglewska: USA zostawiają w biedzie swoich obywateli. To co mają dla UE?
Opinie Ekonomiczne
Bartłomiej Sawicki: Rachunki za prąd „all inclusive” albo elastyczne taryfy