Polish Food Export Forum: Polska żywność w natarciu

Embargo i spadek cen żywności w Europie wymuszają poszukiwanie nowych rynków przez nasz przemysł rolno-spożywczy.

Aktualizacja: 23.06.2016 22:09 Publikacja: 23.06.2016 20:53

Warunki do rozwoju eksportu były dotąd sprzyjające i Polska to wykorzystała. Jednak pojawia się coraz więcej zagrożeń – zgodzili się uczestnicy IV edycji Polish Food Export Forum organizowanego przez dziennik „Rzeczpospolita".

Polski przemysł rolno-spożywczy to potęga. Branża liczy 16 tys. firm, zatrudnia 400 tys. osób, daje 6 proc. PKB. Dominuje przetwórstwo mięsa z 22 proc. udziału, przemysł mleczarski (12 proc). i alkoholowy (10 proc.). Sektor ten wykonał imponujący skok od wejścia Polski do Unii Europejskiej. Waldemar Sochaczewski, dyrektor Departamentu Rynków Rolnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przytaczał świadczące o tym liczby. Na branżę przypada już 13,2 proc. polskiego eksportu, który wyniósł w ubiegłym roku 23,6 mld euro. Tymczasem jeszcze w 2004 roku było to tylko 5,2 mld. Największym odbiorcą polskiej żywności są Niemcy, do których eksport wynosi 5 w mld euro, W. Brytania – 2 mld i Czechy – 1,5 mld. – Nie możemy pozostawać w zachwycie. Utrzymanie w najbliższych latach ubiegłorocznego tempa wzrostu eksportu, które wyniosło blisko 8 proc., byłoby sytuacją idealną. To duże wyzwanie, biorąc pod uwagę liberalizację rynków i utratę przewagi kosztowej – mówił Waldemar Sochaczewski.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Czy warto deregulować?
Opinie Ekonomiczne
Robert Gwiazdowski: Wybory prezydenckie w KGHM
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Qui pro quo, czyli awantura o składkę
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem