Rzecz względna

- Jesteśmy zapatrzeni w Zachód, chcemy podobnego standardu życia i otaczania się takimi samymi przedmiotami - mówi Andrzej Marczak - partner w KMPG

Publikacja: 28.10.2010 01:05

Rzecz względna

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

[b]"Rz:"[/b] Czy faktycznie jest tak źle z postrzeganiem marek luksusowych i Polacy nie mają o nich pojęcia?

[b] Andrzej Marczak:[/b] To badanie nie było skierowane do grupy faktycznie kupującej tego typu towary. My, przygotowując raport, dobraliśmy taką próbę i wtedy wyniki wyglądały inaczej. Jeśli weźmiemy pod uwagę całą populację – trzeba zaznaczyć, że dobra luksusowe kupuje ok. 2 mln osób – i zapytamy, jakie marki ludzie znają, to wtedy tak to właśnie wygląda.

[b]Z czego to wynika?[/b]

Pojęcie towaru luksusowego jest bardzo względne, trudne do zdefiniowania, a jego ocena zależy od bardzo wielu czynników. To nie tylko poziom zarobków, ale także miejsce zamieszkania czy preferencje grupy, w której się obracamy. Nawet osoba zamożna w małym mieście, gdzie za symbol luksusu uważane są popularne marki sportowe, nie zdecyduje się na zakup ubrań np. Prady, ponieważ w jej grupie znajomych nikt tego nie doceni i z jej perspektywy nie ma to po prostu sensu.

[b]Czy wartość marek oceniamy przez pryzmat przeszłości i towarów widzianych w Peweksie?[/b]

Nie przeceniałbym tego czynnika. Dzisiejsze 30-latki aż tak bardzo tego nie pamiętają. Jesteśmy zapatrzeni w Zachód, chcemy podobnego standardu życia i otaczania się takimi samymi przedmiotami. Za pięć lat wyniki będą wyglądały już inaczej, pojawi się także wiele sklepów kolejnych luksusowych marek. Zaległości szybko odrobimy.

[b]"Rz:"[/b] Czy faktycznie jest tak źle z postrzeganiem marek luksusowych i Polacy nie mają o nich pojęcia?

[b] Andrzej Marczak:[/b] To badanie nie było skierowane do grupy faktycznie kupującej tego typu towary. My, przygotowując raport, dobraliśmy taką próbę i wtedy wyniki wyglądały inaczej. Jeśli weźmiemy pod uwagę całą populację – trzeba zaznaczyć, że dobra luksusowe kupuje ok. 2 mln osób – i zapytamy, jakie marki ludzie znają, to wtedy tak to właśnie wygląda.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację