Reklama

Wolne media służą gospodarce

Na czym polega patriotyzm gospodarczy? Czy niezależne media są potrzebne? Czym jest patriotyzm konsumencki? To tematy dyskusji w redakcji „Rzeczpospolitej”.

Aktualizacja: 19.03.2019 17:14 Publikacja: 19.03.2019 16:15

Wolne media służą gospodarce

Foto: Fotorzepa/ Robert Gardziński

– Pani sklepowa, budząc się rano, nie myśli, żeby pójść do sklepu i z większą wydajnością pracować na dobro ojczyzny. Nie myśli tak też właściciel sklepu – przekonywał prof. Robert Gwiazdowski, prawnik. – Myślą tak natomiast politycy i nie ma to nic wspólnego z patriotyzmem. Najmniej patriotyczny jest polski rząd – podkreślał Gwiazdowski. Nie tylko obecny, ale wszystkie poprzednie, które nakładały na polskich przedsiębiorców ogromne obciążenia podatkowe, jednocześnie ulgowo traktując zagranicznych inwestorów.

– Dla ekonomisty zajmującego się wzrostem i rozwojem gospodarczym jest jasne, że za wzrostem stoją innowacje, a głównymi aktorami stojącymi za tymi innowacjami są przedsiębiorcy – podkreślił prof. Stanisław Gomułka, główny ekonomista BCC i członek Narodowej Rady Rozwoju. Polskie firmy nie dysponują zbyt dużym kapitałem inwestycyjnym, ale potrafią absorbować zagraniczne inwestycje oraz technologie, podnosząc pozycję i konkurencyjność polskiej gospodarki. – Polska popełniła błąd, bezrefleksyjnie otwierając rynek dla obcego kapitału – mówił z kolei Rafał Sonik, przedsiębiorca, prezes Gemini Holding. Polskie firmy nie były w stanie dotrzymać kroku zagranicznym konkurentom.

– Patriotyzm gospodarczy to rodzaj zobowiązania wobec społeczności, w której żyjemy – podkreślał prof. dr hab. Andrzej Zybała z SGH. – Natomiast politycy wykorzystują pojęcie „patriotyzm" jak maczugę.

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Na pytanie, co „udało się zepsuć" w ciągu 30 lat od transformacji, większość uczestników debaty wskazywała edukację.

Reklama
Reklama

– Dowodem na poważne problemy w edukacji są ostatnie wybory prezydenckie i parlamentarne – mówił Rafał Sonik. Jego zdaniem nie potrafiliśmy się też podzielić zyskami z transformacji z tymi, dla których nie okazała się ona osobistym sukcesem.

Według prof. Gomułki poważnym błędem jest to, że wiele osób nie potrafi dostrzec ogromnego skoku, jaki dokonała Polska przez ostatnie 30 lat.

Zdaniem prof. Zybały Polacy źle ocenili na początku swój kapitał mentalny i pozwolili w dużej mierze wmówić sobie, że są homo sovieticus, zamiast się zastanowić, w jakim kierunku powinniśmy się przeformatować. – Teraz Polska jest w stanie kolejnego kryzysu: kryzysu mediów, zwłaszcza publicznych, które stały się tubą propagandową rządu – uznał Zybała.

– Media muszą być niezależne i obiektywne – podkreślał Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. – Wolne media będą ostatnimi obrońcami polskiego przedsiębiorcy. Trzymajmy za nie kciuki – wtórował mu Wojciech Warski, szef firmy informatycznej Softex Data.

Uczestnicy debaty podkreślali, że patriotyzm konsumencki powinien być zwykłym pragmatyzmem. – Powinniśmy szukać w patriotyzmie gospodarczym pragmatycznych rozwiązań i wspierać branże, w których mamy szansę na sukces – mówił Grzegorz Hajdarowicz, założyciel i prezes Gremi International. Podkreślił, że rząd musi bardziej wspierać polskie firmy za granicą. Tak jak to robią ambasadorowie Stanów Zjednoczonych.

Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama