Kryzys mocno przetasowuje globalny układ sił. Korzystają na tym coraz mocniej koncerny z Chin. W ciągu ostatniej dekady wartość zagranicznych przejęć przez graczy z Państwa Środka sięgnęła 400 mld dol.
A transakcje wyraźnie przyspieszyły w ostatnich latach. Branże są przeróżne: surowce, energetyka transport, motoryzacja, technologie. I będziemy świadkiem kolejnych zaskakujących posunięć.
Najnowszy przykład? Przejęcie amerykańskiego giganta telekomunikacyjnego Motorola przez chińskiego producenta komputerów Lenovo. Fakt – ten gigant w ostatnich latach mocno się chwieje. Ale jednak, Chińczycy przejmują mocno rozpoznawalną markę, o ugruntowanej pozycji w świadomości konsumentów na całym świecie. Także w Ameryce.
A to o ten rynek teraz rusza batalia. Analitycy wskazują, że za kilka lat największym graczem na tamtym rynku nie będzie Apple czy Samsung, ale właśnie któraś z firm chińskich. Dotąd mówiło się o ZTE i Xiaomi, ale ruch Lenovo wskazuje, że nie zamierza on biernie się przyglądać amerykańskiej ekspansji rodzimych konkurentów.
Jeśli Lenovo będzie w stanie zaproponować atrakcyjny – także cenowo – smartfon pod marką Motoroli, to sądzę, że ma on szansę namieszać na światowym rynku. Niedowiarkom przypomnę choćby, jak jeszcze z kilka lat temu większość klientów informacje o smartfonie Samsunga zbywała uśmieszkiem, a teraz jest on niekwestionowanym liderem światowego rynku (81,2 mln sztuk smartfonów sprzedanych po trzech kwartałach ubiegłego roku, wobec 33,8 mln Apple'a).