Ekspansja Made in China

Przejęcie Motoroli przez Lenovo doskonale wpisuje się w strategię chińskich firm.

Publikacja: 30.01.2014 16:32

Jeremi Jędrzejkowski, zastępca kierownika Działu Ekonomicznego „Rz”

Jeremi Jędrzejkowski, zastępca kierownika Działu Ekonomicznego „Rz”

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Kryzys mocno przetasowuje globalny układ sił. Korzystają na tym coraz mocniej koncerny z Chin. W ciągu ostatniej dekady wartość zagranicznych przejęć przez graczy z Państwa Środka sięgnęła 400 mld dol.

A transakcje wyraźnie przyspieszyły w ostatnich latach. Branże są przeróżne: surowce, energetyka transport, motoryzacja, technologie. I będziemy świadkiem kolejnych zaskakujących posunięć.

Najnowszy przykład? Przejęcie amerykańskiego giganta telekomunikacyjnego Motorola przez chińskiego producenta komputerów Lenovo. Fakt – ten gigant w ostatnich latach mocno się chwieje. Ale jednak, Chińczycy przejmują mocno rozpoznawalną markę, o ugruntowanej pozycji w świadomości konsumentów na całym świecie. Także w Ameryce.

A to o ten rynek teraz rusza batalia. Analitycy wskazują, że za kilka lat największym graczem na tamtym rynku nie będzie Apple czy Samsung, ale właśnie któraś z firm chińskich. Dotąd mówiło się o ZTE i Xiaomi, ale ruch Lenovo wskazuje, że nie zamierza on biernie się przyglądać amerykańskiej ekspansji rodzimych konkurentów.

Jeśli Lenovo będzie w stanie zaproponować atrakcyjny – także cenowo – smartfon pod marką Motoroli, to sądzę, że ma on szansę namieszać na światowym rynku. Niedowiarkom przypomnę choćby, jak jeszcze z kilka lat temu większość klientów informacje o smartfonie Samsunga zbywała uśmieszkiem, a teraz jest on niekwestionowanym liderem światowego rynku (81,2 mln sztuk smartfonów sprzedanych po trzech kwartałach ubiegłego roku, wobec 33,8 mln Apple'a).

Zresztą Lenovo też przecież na nim jest. Po trzech kwartałach ubiegłego roku był tuż za podium największych producentów niewiele ustępując trzeciemu Huawei (12,3 vs. 12,5 mln sztuk).

Opinie Ekonomiczne
Michał Szułdrzyński: Polskie firmy dojrzewają do AI. Jak sztuczna inteligencja zmienia biznes
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Ścieżka dla sektora obronnego
Opinie Ekonomiczne
Janusz Jankowiak: Permanentna kampania wyborcza to gra ryzykowna dla gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Trudno rządzić, nie mając zdania. Czy leci z nami pilot?
Opinie Ekonomiczne
Czy liderzy polityczni zapobiegną recesji w Polsce, Unii, USA?