Płynne lądowanie z satelitą

Rewolucja w nawigacji na lotniskach. Charakterystyczne wieże z ruchomymi antenami znikną z krajobrazu

Publikacja: 19.04.2012 00:26

Naprowadzanie samolotów przy podejściu do lądowania od lat 40. XX wieku oparte na technologii radarowej odejdzie do lamusa. Zastąpi je bardziej precyzyjna nawigacja satelitarna. Wymiana technologii będzie trwała kilkanaście lat, ale ten proces już się rozpoczął.

W Polsce mamy za sobą pierwsze testy z użyciem nawigacji satelitarnej według procedur APV-I. Na lotnisku w Katowicach, Krakowie i Mielcu przeprowadzono w ubiegłym roku lądowania małego samolotu za pomocą odbiornika nawigacyjnego w systemie GNSS. To akronim Global Navigation Satellite System kontrolowany przez międzynarodowe instytucje pełniące nadzór nad dokładnością nawigacji satelitarnych. Podczas lądowania APV-I pilot otrzymuje dane z systemu GPS wzbogacone o poprawki satelitów europejskiego systemu EGNOS.

Doświadczenia służą specjalistom do opracowania procedur w pierwszej kolejności dla lotnisk Warszawy, Krakowa, Katowic, Gdańska i Mielca.

Na większą skalę system nawigacji satelitarnej od lipca będzie testowany przez amerykańskie Alaska Airlines. Firma zdecydowała się na testy, ponieważ działa w najtrudniejszych warunkach pogodowych i terenowych Alaski.

– Przejście z nawigacji z użyciem radaru na system satelitarny przypomina wymianę telewizji analogowej na cyfrową – tłumaczy kapitan Mike Adams, szef pilotów testowych Alaska Airlines.

Od kilku miesięcy kpt. Adams uczy swoich kolegów nowych procedur na symulatorze lotu. Pierwszym lotniskiem, gdzie nowy system zostanie zastosowany, będzie Tacoma International Airport w Seattle. Nowa technika podchodzenia do lądowania pozwala na płynne obniżanie lotu w kierunku pasa startowego. Piloci nie będą zmuszeni do podrywania maszyny, aby utrzymać się na ścieżce podejścia. Samoloty nie będą krążyć nad lotniskiem w oczekiwaniu na zgodę na lądowanie.

Radary mają pewne ograniczenia. Anteny omiatają przestrzeń co kilka sekund. Kontrolerzy, aby zrekompensować niedokładności, muszą zachować margines odległości między lądującymi samolotami. Nawigacja satelitarna – pozbawiona tych wad – stworzy samolotom szansę podchodzenia do lądowania znacznie bliżej siebie niż obecnie.

– To pozwoli na lepsze wykorzystanie przestrzeni powietrznej – przekonuje kpt. Adams. – Zwiększy wydajność i zmniejszy nasz wysiłek.

Z takiego rozwiązania wszyscy będą mieli korzyści. Porty lotnicze będą mogły zwiększyć przepustowość bez konieczności budowy nowych pasów startowych. Liniom lotniczym pozwoli zaoszczędzić paliwo dzięki bardziej efektywnemu podejściu do lądowania i startu.

Specjaliści amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) obliczyli, że nowy system naprowadzania zastosowany na jednym z największych lotnisk na świecie – Hartsfield-Jackson International Airport w Atlancie – pozwoliłby samolotom w okolicy przebyć prawie 2 mln kilometrów mniej w ciągu roku. Umożliwi lądowanie i start dziesięciu dodatkowych samolotów w ciągu godziny.

Niestety, nowy system kosztuje, i to sporo. Wyposażenie jednego samolotu pasażerskiego w niezbędne urządzenia pochłonie ok. 340 tys. dolarów.

Zastąpienie na lotniskach w USA radarów nawigacją satelitarną do 2025 roku kosztowałoby – według danych rządowych – 42 mld dolarów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

k.urbanski@rp.pl

Naprowadzanie samolotów przy podejściu do lądowania od lat 40. XX wieku oparte na technologii radarowej odejdzie do lamusa. Zastąpi je bardziej precyzyjna nawigacja satelitarna. Wymiana technologii będzie trwała kilkanaście lat, ale ten proces już się rozpoczął.

W Polsce mamy za sobą pierwsze testy z użyciem nawigacji satelitarnej według procedur APV-I. Na lotnisku w Katowicach, Krakowie i Mielcu przeprowadzono w ubiegłym roku lądowania małego samolotu za pomocą odbiornika nawigacyjnego w systemie GNSS. To akronim Global Navigation Satellite System kontrolowany przez międzynarodowe instytucje pełniące nadzór nad dokładnością nawigacji satelitarnych. Podczas lądowania APV-I pilot otrzymuje dane z systemu GPS wzbogacone o poprawki satelitów europejskiego systemu EGNOS.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska