Reklama

Francja do 2023 roku chce wprowadzić pociągi autonomiczne

Francuski przewoźnik kolejowy SNCF zapowiedział w środę, że do 2023 roku planuje przedstawić prototyp autonomicznego pociągu do obsługi połączeń pasażerskich i towarowych. W następnych latach składy prowadzone bez maszynisty mają wejść do regularnej siatki połączeń.

Aktualizacja: 13.09.2018 11:30 Publikacja: 13.09.2018 10:00

Francja do 2023 roku chce wprowadzić pociągi autonomiczne

Foto: adobestock

qm

- Dzięki autonomicznym składom, wszystkie pociągi będą kursować w zharmonizowany sposób i przy tej samej prędkości - komentował w wydanym przez SNCF oświadczeniu szef spółki Guillaume Pepy. - System transportowy stanie się bardziej płynny - zapowiedział.

Operator ma nadzieję, że innowacja pozwoli na uruchomienie większej liczby pociągów na najbardziej ruchliwych trasach we Francji i ograniczy zużycie energii.

Wiele miast, w tym Paryż, już teraz używa składów bez maszynistów, ale pociągi dalekobieżne to - jak powiedział Pepy "zupełnie nowe wyzwanie".  - Koleje są systemem otwartym, a niespodziewane zdarzenia są obowiązującą zasadą - mówił.

SNCF będzie ws. autonomicznych pociągów współpracować z firmami Alstom i Bombardieer - specjalistami w dziedzinie produkcji taboru kolejowego.\

Pierre Izard, który kieruje działem technologii kolejowych w SNCF, zapowiedział, że przeniesienie obsługi ruchu na pociągi bez maszynistów będzie się odbywać etapami, aż do "najbardziej ekstremalnej automatyzacji, kiedy nie ma obecności ludzi na pokładzie" - oczywiście w tym przypadku chodzi o pociąg towarowy.

Reklama
Reklama

Guillaume Pepy z kolei ocenił, że autonomiczne pociągi "są oczywiście przyszłością", ale zaznaczył również, że może zająć trochę czasu, zanim pasażerowie przyzwyczają się do składów bez maszynistów.

Już teraz z autonomicznymi pociągami eksperymentują takie kraje jak Australia, Chiny czy Japonia - zaznacza agencja AFP. Francja byłaby pierwszym krajem w Europie, który tak szybko chce wprowadzić takie składy do obsługi regularnych połączeń. Francuskie SNCF w sprawie promowania europejskiego standardu dla pociągów bez maszynistów chce też współpracować z Deutsche Bahn.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama