Trzy niemieckie koncerny obejmą równe udziały w nowym konsorcjum. Niewykluczone, że do wspólnego biznesu zostaną zaproszone również inne marki motoryzacyjne. Mapy trafią zapewne do pokładowych nawigacji w niemieckich autach. Nie wiadomo jednak, jakie skutki ta transakcja będzie miała dla użytkowników map w smartfonach.

Umowę sprzedaży Nokia Here przewidywał „Wall Street Journal" już dwa tygodnie temu. Pisał, że uzgodniono najważniejsze rzeczy, a koncerny pracują nad szczegółami. Mapami Nokii miał się również interesować taksówkarski Uber, chiński gigant Baidu, Amazon, na nawet Facebook i Apple

Mercedes, Audi i BMW odniosą bezsporną korzyść z wykorzystania solidnych i dokładnych map elektronicznych. „Here jest fundamentem nowej generacji usług opartej na lokalizacji. Dla przemysłu motoryzacyjnego do podstawa nowych systemów asysty kierowców oraz w pełni autonomicznych samochodów" - głosi wspólne oświadczenie niemieckich firm. Umowa ma zostać sfinalizowana w 2016 roku.

Dla Nokii sprzedaż map to pozbycie się obiecującego biznesu. Cena - ok. 3 mld dolarów - jest dość wysoka, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że cały dział telefonów komórkowych Nokii kosztował Microsoft nieco ponad 7 mld dolarów.