Hyperloop trafi do Polski

Rewolucyjny środek transportu hyperloop trafi do Polski.

Aktualizacja: 13.07.2017 08:01 Publikacja: 12.07.2017 18:49

Hyperloop zrewolucjonizuje transport, będzie szybszy od samolotu.

Hyperloop zrewolucjonizuje transport, będzie szybszy od samolotu.

Foto: AFP, Gene Blevins

Jaworzno w województwie śląskim chce udostępnić odcinek dawnej linii kolejowej pod tor testowy hyperloopa. Przedstawiciele miasta podpisali list intencyjny w tej sprawie ze spółką Euroloop. Poinformował o tym portal PAP Nauka w Polsce.

Z polskim inżynierem

Euroloop do 2020 r. planuje przeprowadzenie badań i testów, w pełnej skali, opartego na hyperloopie rozwiązania transportowego dla kontenerów intermodalnych i towarów sypkich.

Budowa toru testowego długości 2–5 km na terenie dawnej linii kolejowej w Jaworznie między dzielnicą Szczakowa a centrum będzie mogła być realizowana od IV kwartału 2019 roku. Zaletą polskiego hyperloopa ma być bardzo wysoka przepustowość – 240 kontenerów na godzinę na tubę lub 7 tys. ton towarów sypkich na godzinę na tubę. Rozwiązanie ma dawać potencjał wysokich prędkości, do 1200 km/h; choć spółka zamierza pozostać przy prędkościach rzędu 500 km/h.

Spółka Euroloop powstała na gruncie projektu, który w konkursie SpaceX dotyczącym rozwoju technologii kapsuły hyperloop znalazł się w najlepszej piątce (spośród 1,2 tys. zgłoszeń) i został nagrodzony za najbardziej innowacyjną kapsułę ze wszystkimi niezbędnymi elementami systemu.

Członkiem zespołu pracującego nad tym projektem był inżynier związany z Europejską Organizację Badań Jądrowych CERN Marek Gutt-Mostowy, który pracując przy działającym w CERN największym na świecie akceleratorze cząstek – Wielkim Zderzaczu Hadronów – zajmował się jego chłodzeniem.

Inż. Gutt-Mostowy, prezes Euroloopa, powiedział w rozmowie z PAP, że w czasie pracy w CERN zdał sobie sprawę z podobieństw koncepcji akceleratora cząstek i hyperloop – przy znacznie większej prostocie tej drugiej. Doszedł do wniosku, że świat jest technicznie gotowy, aby nowy system wdrażać.

– Jako inżynier pracujący w ośrodkach doświadczalnych wiedziałem, że z punktu widzenia fizyki to jest możliwe, z punktu widzenia inżynierii – chciałem się przekonać, czy na rynku jest dostatecznie dużo gotowych komponentów, by w sposób ekonomiczny wprowadzić to rozwiązanie na rynek – wyjaśnia inż. Marek Gutt-Mostowy.

Budowa rewolucyjnego środka transportu rzeczywiście już ruszyła. Kapsuły Hyperloop zaproponowane przez amerykańskiego miliardera Elona Muska będą się poruszały w stalowej rurze o ciśnieniu obniżonym do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego, na poduszce magnetycznej, bez dotykania ścian, czyli bez oporów tarcia. Umożliwi to podróżowanie z prędkością ponaddźwiękową, około 1200 km/h. Dla porównania, odrzutowce pasażerskie latają z prędkością 850–950 km/h.

Próby już trwają

Firma Hyperloop Transportation Technologies buduje w Kalifornii odcinek testowy długości 8 km w Quay Valley, jego ukończenie planowane jest w 2018 r.

Drugi testowy tunel powstaje na pustyni Nevada, będzie miał długość 3,3 km. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 2016 r., zostanie oddany do użytku pod koniec tego roku. Próby w Nevadzie prowadzone są pod nazwą „DevLoop".

Budowa prototypowej kapsuły naturalnej wielkości właśnie ruszyła. Ponaddźwiękowa kapsuła-wagonik o wadze 20 ton i średnicy 2,7 metra będzie miała 30 metrów długości.

Zmieści się w niej od 28 do 40 pasażerów. Poszczególne elementy zostaną wytworzone przez różne firmy sektora lotniczego i kosmicznego, całość będzie zmontowana we Francji w laboratorium Airbus Defence and Space w Tuluzie. Tam też powstaje w starej bazie wojskowej testowy odcinek tunelu długości 3 kilometrów. W Tuluzie przy projekcie Hyperloop pracuje 30 inżynierów, techników i naukowców.

Wagon o nazwie Passenger Hyperloop Capsule zamiast okien będzie miał ekrany, na których wyświetlane będą obrazy wybrane przez pasażerów. Tunel został tak zaprojektowany, aby kapsuły mogły startować co 40 sekund, przewożąc w ciągu doby 100 tys. pasażerów.    —PAP Nauka w Polsce

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: k.kowalski@rp.pl

Jaworzno w województwie śląskim chce udostępnić odcinek dawnej linii kolejowej pod tor testowy hyperloopa. Przedstawiciele miasta podpisali list intencyjny w tej sprawie ze spółką Euroloop. Poinformował o tym portal PAP Nauka w Polsce.

Z polskim inżynierem

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił