- Zastój na rynku sprzedaży mieszkań trwa. Ani wciąż spadające ceny, ani zwiększająca się liczba ofert, ani rosnąca skłonność właścicieli do negocjowania stawek nie przekładają się na wzrost liczby transakcji - podkreśla Marcin Drogomirecki, analityk z portalu Domy.pl.
Serwis razem z Open Finance przygotował raport dotyczący sytuacji na rynku nieruchomości. Jak podkreśla Marcin Drogomirecki, klientom coraz trudniej dokonać wyboru między rynkiem pierwotnym a wtórnym.
Kto po nowe
- Wygaśnięcie z końcem ub. roku programu „Rodzina na Swoim" i odłożenie o rok wprowadzenia nowego programu dopłat „Mieszkanie dla Młodych" nie pozostało bez wpływu na rynek - podkreśla analityk.
Z przeprowadzonej przez portal ankiety wynika, że spada liczba klientów deklarujących jednoznacznie chęć zakupu lokalu na rynku pierwotnym. - Zdecydowanych na zakup nowego M jest dziś tylko 6,2 proc. klientów, podczas gdy jeszcze w październiku 2012 r. lokalu w nowym budownictwie szukał co dziesiąty klient - podaje Marcin Drogomirecki.
Dodaje, że nieznacznie, bo z 43,5 do 42,4 proc. zmniejszyło się grono klientów deklarujących chęć zakupu mieszkania używanego. - Odpływający z obu grup klienci zasilili rzeszę niezdecydowanych. Ponad połowa respondentów (51,4 proc.) w jednakowym stopniu dopuszcza zakup mieszkania nowego jak i używanego - podaje analityk.