Rynek magazynowy na Dolnym Śląsku

W ubiegłym roku w aglomeracji wrocławskiej wynajęto na podstawie nowych kontraktów 150 tys. mkw. hal. To 30 tys. mkw. więcej niż w 2011 r.

Publikacja: 26.03.2013 15:02

W aglomeracji wrocławskiej zaczyna brakować dużych powierzchni magazynowych

W aglomeracji wrocławskiej zaczyna brakować dużych powierzchni magazynowych

Foto: Jones Lang LaSalle

Dodatkowo, jak szacują analitycy Jones Lang LaSalle w ubiegłym roku odnowiono umowy na kolejne 58 tys. mkw.

Magazynami  w tej aglomeracji interesują się głównie operatorzy logistyczni (33 proc. całego popytu) oraz firmy z branży motoryzacyjnej (32 proc.). Zainteresowanie regionem wynika z jego strategicznej lokalizacji, przyciągającej firmy dystrybucyjne, które prowadzą działalność w Europie Centralnej. Co więcej, w aglomeracji wrocławskiej, na terenie trzech stref ekonomicznych funkcjonują m.in. firmy z branży FMCG (dóbr szybko zbywalnych), motoryzacyjnej, lotniczej i produkcyjnej.  Dzięki autostradzie A4, region ma bezpośrednie połączenie z europejską siecią autostrad oraz z Katowicami i Krakowem.

- Dodatkowo infrastruktura drogowa wzmocni się po otwarciu drogi ekspresowej S8. Wraz z projektami przy obwodnicy autostradowej (A8), obszar ten stwarza ciekawą alternatywę dla parków magazynowych na Bielanach Wrocławskich. Szybką komunikację z Poznaniem zapewni również znajdująca się obecnie w budowie trasa ekspresowa S5 – opowiadają przedstawiciele Jones Lang LaSalle.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej wynosi we Wrocławiu niecałe 9 proc. ( 58 tys. mkw.). Wolne są tu jednak zwykle mniejsze moduły, o pow. 1,6 – 4,6 tys. mkw. - Firmy szukające większych hal powinny wziąć pod uwagę możliwość zlecenia budowy obiektu szytego na miarę (built-to-suit) – sugeruje Piotr Sobański, konsultant w Dziale Powierzchni Magazynowo – Przemysłowych w Jones Lang LaSalle.

Z analiz Jones Lang LaSalle wynika również, że na rynku rozwija się również format obiektów typu SBU (małe moduły magazynowe), które łączą funkcję składową i biurową Cały region Wrocławia posiada ok. 663 tys. mkw. hal, co daje mu piąte miejsce wśród największych rynków magazynowych w Polsce.

– Mimo że sporo powierzchni znajduje się w budowie, nie wzrośnie ilość dostępnych opcji najmu. Wynika to z ostrożnej polityki deweloperów, którzy ograniczyli inwestycje spekulacyjne a powstające projekty są już w całości zabezpieczone umowami najmu - Piotr Sobański.

Czynsze pozostają stabilne oscylując na poziomie 3 – 3,6 euro za mkw. za najlepsze powierzchnie. Przy czym jest to stawka ofertowa a najemcy ostatecznie płacą 2,7 – 3,3 euro za mkw. miesięcznie. - Ze względu na spadający wskaźnik pustostanów, a także brak powierzchni spekulacyjnej w budowie, może dojść do podwyżek czynszów – ostrzega Piotr Sobański.

Dodatkowo, jak szacują analitycy Jones Lang LaSalle w ubiegłym roku odnowiono umowy na kolejne 58 tys. mkw.

Magazynami  w tej aglomeracji interesują się głównie operatorzy logistyczni (33 proc. całego popytu) oraz firmy z branży motoryzacyjnej (32 proc.). Zainteresowanie regionem wynika z jego strategicznej lokalizacji, przyciągającej firmy dystrybucyjne, które prowadzą działalność w Europie Centralnej. Co więcej, w aglomeracji wrocławskiej, na terenie trzech stref ekonomicznych funkcjonują m.in. firmy z branży FMCG (dóbr szybko zbywalnych), motoryzacyjnej, lotniczej i produkcyjnej.  Dzięki autostradzie A4, region ma bezpośrednie połączenie z europejską siecią autostrad oraz z Katowicami i Krakowem.

Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Rok rozczarowań w dziedzinie nieruchomości i budownictwa