Jakich domów szukają klienci

Najszybciej można znaleźć klienta na 150-metrowy budynek postawiony po 2000 r., kosztujący do 500 tys. zł.

Publikacja: 02.04.2013 03:15

Kurczą się metraże domów kupowanych przez Polaków. Budynki sprzedane w 2012 r. miały średnio 152 mkw. To o 8 mkw. mniej niż rok temu – wynika z badań sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy. Najwięcej pośrednicy sprzedają domów do 150 mkw. Budynki ponad 200-metrowe stanowią z kolei 29 proc. wszystkich transakcji.

Chętnie segment, bo tańszy

– Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest niechęć do zaciągania wysokich zobowiązań kredytowych, problemy z finansowaniem zakupu kredytem, a także większe zainteresowanie niewielkimi segmentami, podczas gdy do niedawna domy wolno stojące cieszyły się największym zainteresowaniem – mówi Marcin Jańczuk, ekspert Metrohouse. – Nie bez znaczenia są też koszty utrzymania domu. Przy dużych powierzchniach i braku nowoczesnych systemów grzewczych opłaty za ogrzewanie mogą być znaczącym obciążeniem dla rodzinnych budżetów – dodaje ekspert.

Z danych Metrohouse wynika również, że najczęściej kupowane są domy w cenie do 500 tys. zł, które stanowią 66 proc. wszystkich transakcji sprzedanych domów w 2012 r. Z kolei tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na zakup domu wartego ponad milion złotych.

– Większe czy położone bliżej centrum miast domy znajdują nabywców wśród osób zamożniejszych, które dysponują własnymi oszczędnościami na zakup lub zarobkami znacznie powyżej średniej – mówi Aleksandra Łukasiewicz, doradca zarządu firmy Expander.

Używany, ale nowy

Nabywcy, którzy szukają dla siebie domów, najchętniej wybierają budynki wzniesione po 2000 roku.

– Oczywiście nie brakuje transakcji sprzedaży domów o wiele starszych, nawet przedwojennych. Mimo to klienci wolą budynki z ostatniej dekady, które mają nowoczesne rozwiązania architektoniczne, aranżacyjne i najczęściej są tańsze w utrzymaniu niż domy budowane np. w latach 70. – mówi Marcin Jańczuk.

Najczęściej poszukiwane są budynki w dobrym stanie technicznym lub do niewielkiego remontu. Budynki do generalnego remontu, nawet mimo atrakcyjnej ceny, nie cieszą się dużym zainteresowaniem z obawy przed koniecznością wyłożenia dużej kwoty.

Klient się nie spieszy

Choć wiosną rynek domów cieszy się zwykle o wiele większym zainteresowaniem, pośrednicy nie przewidują przyspieszenia tempa sprzedaży.

– W minionym roku obserwowaliśmy znaczne wydłużenie czasu oczekiwania na nabywcę. Teraz jest to 225 dni, czyli o półtora miesiąca dłużej niż przed rokiem. Jednocześnie aż 22 proc. sprzedających musiało czekać na nabywcę dłużej niż rok. Rekordzista sprzedał dom po czterech latach – mówi Marcin Jańczuk.

W przyszłym roku czas sprzedaży może się jeszcze nawet wydłużyć, jeśli w życie wejdą obostrzenia związane z Rekomendacją S, zgodnie z którymi, ubiegając się o kredyt, trzeba się będzie wykazać wkładem własnym.

– Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Komisję Nadzoru Finansowego 25 proc. kredytów miało wkład własny niższy niż 10 proc., a kredyty te stanowiły prawie 45 proc. łącznej wartości udzielonych. W przypadku kredytów na zakup mieszkania czy domu te liczby byłyby jeszcze wyższe, ponieważ w łącznej ilości udzielonych kredytów te na remont czy budowę domu zaniżają odsetek osób, które kupiły nieruchomość z niewielkim, czy w ogóle bez wkładu własnego. W efekcie liczba osób zaciągających kredyt może się jeszcze zmniejszyć, tym samym jeszcze mniej klientów będzie mogło pozwolić sobie na zakup domu – prognozuje Aleksandra Łukasiewicz.

Przeciętny kupujący szuka cztero- lub pięciopokojowego domu. Chce wydać mniej niż rok temu.

Przeciętny kupujący szuka cztero- lub pięciopokojowego domu. Chce wydać mniej niż rok temu.

-  Tak wynika z badań serwisu Domiporta.pl. Oczekiwania poszukujących domów zmieniają się jednak w czasie. Chętni na taką nieruchomość w Katowicach jeszcze w czerwcu 2012 roku najczęściej deklarowali, że mogą wydać do 600 tys. zł. Natomiast w styczniu 2013 roku co piąty z ankietowanych uznał, że za dom może zapłacić najwyżej 400 tys. zł.

-  Najniższych cen oczekują nabywcy z Katowic i Łodzi. W pierwszym z miast w jednej czwartej przypadków cena powinna być niższa niż 300 tys. zł. W Łodzi wyniki są podobne.

-  W Krakowie kwoty 400 i 500 tys. zł są podawane jako maksymalna cena domu przez 19 proc. badanych (w przypadku obu sum), a w Poznaniu jest to odpowiednio 23 i 22 proc.

-  Znacznie droższe domy poszukiwane są w Trójmieście i Wrocławiu. Tam klienci są skłonni wydać nawet 600–700 tys. zł na dom.

-  W Warszawie jeden na pięciu nabywców gotów jest zapłacić za dom co najmniej milion złotych, choć odsetek takich klientów jest niższy niż w czerwcu 2012 roku.

-  Poszukujący domów w stolicy jako minimalną powierzchnię nieruchomości podają najczęściej podobny metraż co klienci z innych miast (a więc około 100–120 mkw.). Jednak w przypadku maksymalnej wielkości domów widać regionalne różnice. Podczas gdy we Wrocławiu około jednej trzeciej badanych uważa, że 200 mkw. powierzchni im wystarczy, co piąty warszawiak wybiera opcję do 250 mkw.

-  Zupełnie inaczej jest w Krakowie. Tam prawie 20 proc. klientów określa maksymalną powierzchnię domu na 150 mkw. Warto dodać, że jeszcze w czerwcu 2012 roku czterech na dziesięciu przeglądało oferty sprzedaży domów o powierzchni do 300 mkw. W grudniu ubiegłego roku takich osób było już tylko niespełna 8 proc.

-  W Poznaniu jedna czwarta szukających domu zadowoliłaby się 150 mkw.

-  Badani najczęściej podają, że dom powinien mieć co najmniej cztery pokoje. Takich nieruchomości szuka prawie połowa warszawiaków, dwie trzecie łodzian i prawie 45 proc. klientów z Katowic. Podobnie jest we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie. Jedynie w Trójmieście minimalna liczba pokoi to najczęściej pięć. Tak sądzi prawie czterech na dziesięciu szukających domu.

 

Kurczą się metraże domów kupowanych przez Polaków. Budynki sprzedane w 2012 r. miały średnio 152 mkw. To o 8 mkw. mniej niż rok temu – wynika z badań sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy. Najwięcej pośrednicy sprzedają domów do 150 mkw. Budynki ponad 200-metrowe stanowią z kolei 29 proc. wszystkich transakcji.

Chętnie segment, bo tańszy

Pozostało 94% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie