Coraz więcej parków handlowych w Polsce. Na celowniku małe miasta

Od początku roku przybyły w Polsce 23 obiekty handlowe, z czego 21 to parki – wynika z analiz firmy doradczej CBRE.

Publikacja: 12.08.2024 11:52

Otworzony w sierpniu 2022 roku Vendo Park Skarżysko-Kamienna zwiększył powierzchnię handlową

Otworzony w sierpniu 2022 roku Vendo Park Skarżysko-Kamienna zwiększył powierzchnię handlową

Foto: Mat.prasowe

aig

Z nowego raportu CBRE wynika, że za rozwój rynku handlowego w Polsce odpowiadają przede wszystkim parki handlowe.  Z 210,2 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej oddanej do użytku w I połowie 2024 roku 91 proc. stanowiły właśnie takie obiekty.

Czytaj więcej

Silwana w Gorzowie w nowych rękach. Park handlowy zmieni nazwę

Dobre warunki do rozwoju handlu

Od początku roku przybyły w Polsce 23 obiekty zakupowe, w tym 21 parków handlowych. Poza tym rozbudowano dziewięć obiektów. - Zainteresowanie deweloperów przesuwa się w kierunku małych miast. Biorąc pod uwagę całą powierzchnię handlową w Polsce, już 27 proc. znajduje się w niewielkich miejscowościach – podają autorzy raportu.

Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE, ocenia, że warunki do rozwoju sektora handlowego są coraz lepsze. - Inflacja spadła z 3,7 proc. w styczniu do 2,6 proc. w czerwcu, a sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie roku wzrosła o 4,9 proc. w ujęciu rocznym – podaje Mariusz Majkowski. – Odnotowujemy dużą aktywność deweloperów na rynku parków handlowych o powierzchni nieprzekraczającej 10 tys. mkw., a także obiektów convenience, czyli dostosowanych do wygodnych zakupów, z bezpośrednim wejściem z ulicy.

Dyrektor zaznacza, że inwestorzy koncentrują się na małych miastach, do 100 tys. mieszkańców. - Powierzchnia handlowa w takich miejscowościach rośnie najszybciej. Sporo dzieje się także na rynku dużych centrów handlowych, gdzie widzimy coraz więcej rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów – mówi Mariusz Majkowski.

Trendy na rynku handlowym i nowe marki

Jak podaje CBRE, całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce to ok. 14,25 mln mkw. W I połowie 2024 r. przybyło 210,2 tys. mkw. Wśród największych nowych projektów wprowadzonych na rynek są OTO Park Koszalin (38 tys. mkw.), Galeria Starówka w Lesznie (15,2 tys. mkw.) oraz S1 Bytom (14,2 tys. mkw.).

Na koniec II kwartału tego roku w budowie było niemal 573,4 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad połowa (54 proc.) zasili małe miasta. Trzy czwarte (76 proc.) stanowią parki handlowe.

- Właściciele sklepów rozwijają strategię omnichannel, a więc poszerzanie zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i online. Dopasowują się w ten sposób do potrzeb konsumentów, którzy cenią sobie wygodę zakupów „z domu”, jak również możliwość zobaczenia produktu na żywo, w sklepie, zgodnie z trendem ROPO (Research Online, Purchase Offline) – podają autorzy raportu CBRE.  - Z tej strategii ewoluuje trend „phygital”, łączący fizyczne i cyfrowe doświadczenia w handlu. Oprócz nowych trendów na polskim rynku detalicznym cały czas pojawiają się nowe zagraniczne marki. W I połowie 2024 roku do naszego kraju weszły Made by Society i Luca z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii.

Czytaj więcej

Najemcy wchodzą do parku handlowego w Rudzie Śląskiej

Stawki najmu powierzchni handlowej są stabilne  

Koszty wynajmu powierzchni handlowej w najlepszych centrach handlowych utrzymały dotychczasowy poziom. W Warszawie wahają się od 100 do 130 euro za mkw. miesięcznie, a w innych dużych miastach – od 40 do 60 euro za mkw. W parkach handlowych czynsze wynoszą średnio 9-12 euro za mkw. za miesiąc.

Z nowego raportu CBRE wynika, że za rozwój rynku handlowego w Polsce odpowiadają przede wszystkim parki handlowe.  Z 210,2 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej oddanej do użytku w I połowie 2024 roku 91 proc. stanowiły właśnie takie obiekty.

Dobre warunki do rozwoju handlu

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Nowa szefowa YIT w Polsce
Nieruchomości
Potentat PRS TAG Immobilien ma pół miliarda euro finansowania
Nieruchomości
Barometr nastrojów na rynku mieszkań. Kupujący dalecy od euforii
Nieruchomości
Kupujący byli na wakacjach, deweloperzy dawkowali podaż mieszkań. Co z cenami?
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Nieruchomości
Czynsze można negocjować
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki