Kurczą się metraże domów kupowanych przez Polaków. Budynki sprzedane w 2012 r. miały średnio 152 mkw. To o 8 mkw. mniej niż rok temu - wynika z badań sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy. Najwięcej pośrednicy sprzedają domów do 150 mkw. Budynki ponad 200-metrowe stanowią z kolei 29 proc. wszystkich transakcji.
Chętnie segment, bo tańszy
- Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest niechęć do zaciągania wysokich zobowiązań kredytowych, problemy z finansowaniem zakupu kredytem, a także większe zainteresowanie niewielkimi segmentami podczas, gdy do niedawna domy wolno stojące cieszyły się największym zainteresowaniem – mówi Marcin Jańczuk, ekspert Metrohouse - Nie bez znaczenia są też koszty utrzymania domu. Przy dużych powierzchniach i braku nowoczesnych systemów grzewczych opłaty za ogrzewanie mogą być znaczącym obciążeniem dla rodzinnych budżetów – dodaje ekspert.
Z danych Metrohouse wynika również, że najczęściej kupowane są domy w cenie do 500 tys. zł, które stanowią 66 proc. wszystkich transakcji sprzedanych domów w 2012 r. Z kolei tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na zakup domu wartego ponad milion złotych.
- Większe czy położone bliżej centrum miast domy znajdują nabywców wśród osób zamożniejszych, które dysponują własnymi oszczędnościami na zakup lub zarobkami znacznie powyżej średniej – mówi Aleksandra Łukasiewicz, doradca zarządu firmy Expander.
Używany, ale nowy
Nabywcy, którzy szukają dla siebie domów, najchętniej wybierają budynki wzniesione po 2000 roku.