Reklama
Rozwiń
Reklama

Jakich domów szukają nabywcy

Najszybciej klienta można znaleźć na 150-metrowy budynek, postawiony po 2000 r., kosztujący do 500 tys. zł

Publikacja: 30.03.2013 17:16

Kurczą się metraże domów kupowanych przez Polaków. Budynki sprzedane w 2012 r. miały średnio 152 mkw. To o 8 mkw. mniej niż rok temu - wynika z badań sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy. Najwięcej pośrednicy sprzedają domów do 150 mkw. Budynki ponad 200-metrowe stanowią z kolei 29 proc. wszystkich transakcji.

Chętnie segment, bo tańszy

- Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest niechęć do zaciągania wysokich zobowiązań kredytowych, problemy z finansowaniem zakupu kredytem, a także większe zainteresowanie niewielkimi segmentami podczas, gdy do niedawna domy wolno stojące cieszyły się największym zainteresowaniem – mówi Marcin Jańczuk, ekspert Metrohouse - Nie bez znaczenia są też koszty utrzymania domu. Przy dużych powierzchniach i braku nowoczesnych systemów grzewczych opłaty za ogrzewanie mogą być znaczącym obciążeniem dla rodzinnych budżetów – dodaje ekspert.

Z danych Metrohouse wynika również, że najczęściej kupowane są domy w cenie do 500 tys. zł, które stanowią 66 proc. wszystkich transakcji sprzedanych domów w 2012 r. Z kolei tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na zakup domu wartego ponad milion złotych.

- Większe czy położone bliżej centrum miast domy znajdują nabywców wśród osób zamożniejszych, które dysponują własnymi oszczędnościami na zakup lub zarobkami znacznie powyżej średniej – mówi Aleksandra Łukasiewicz, doradca zarządu firmy Expander.

Używany, ale nowy

Nabywcy, którzy szukają dla siebie domów, najchętniej wybierają budynki wzniesione po 2000 roku.

Reklama
Reklama

- Oczywiście nie brakuje transakcji sprzedaży domów o wiele starszych, nawet przedwojennych. Mimo to klienci wolą budynki z ostatniej dekady, które mają nowoczesne rozwiązania architektoniczne, aranżacyjne i najczęściej są tańsze w utrzymaniu niż domy budowane np. w latach 70. - mówi Marcin Jańczuk.

Najczęściej poszukiwane są budynki w dobrym stanie technicznych lub do niewielkiego remontu. Budynki do generalnego remontu, nawet mimo atrakcyjnej ceny, nie cieszą się dużym zainteresowaniem z obawy przed koniecznością wyłożenia dużej kwoty.

Klient się nie spieszy

Choć wiosną rynek domów cieszy się zwykle o wiele większym zainteresowaniem, pośrednicy nie przewidują przyspieszenia tempa sprzedaży.

- W minionym roku obserwowaliśmy znaczne wydłużenie czasu oczekiwania na nabywcę. Teraz jest to 225 dni, czyli o półtora miesiąca dłużej niż przed rokiem. Jednocześnie aż 22 proc. sprzedających musiało czekać na nabywcę dłużej niż rok. Rekordzista sprzedał dom po czterech latach – mówi Marcin Jańczuk.

W przyszłym roku czas sprzedaży może się jeszcze nawet wydłużyć, jeśli w życie wejdą obostrzenia związane z Rekomendacją S, zgodnie z którymi, ubiegając się o kredyt trzeba się będzie wykazać wkładem własnym.

- Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Komisję Nadzoru Finansowego, 25 proc. kredytów miało wkład własny niższy niż 10 proc., a kredyty te stanowiły prawie 45 proc. łącznej wartości udzielonych. W przypadku kredytów na zakup mieszkania czy domu, te cyfry byłyby jeszcze wyższe, ponieważ w łącznej ilości udzielonych kredytów, te na remont czy budowę domu zaniżają odsetek osób, które kupiły nieruchomość z niewielkim, czy w ogóle bez wkładu własnego. W efekcie ilość osób zaciągających kredyt może się jeszcze zmniejszyć, tym samym jeszcze mniej klientów będzie mogło pozwolić sobie na zakup domu – prognozuje Aleksandra Łukasiewicz.

Reklama
Reklama

 

Preferencje nabywców: ile jesteśmy gotowi wydać na dom i na jaki

Przeciętny kupujący szuka cztero- lub pięciopokojowego domu za 400 tys. zł

.

źródło: Domiporta.pl

Kurczą się metraże domów kupowanych przez Polaków. Budynki sprzedane w 2012 r. miały średnio 152 mkw. To o 8 mkw. mniej niż rok temu - wynika z badań sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy. Najwięcej pośrednicy sprzedają domów do 150 mkw. Budynki ponad 200-metrowe stanowią z kolei 29 proc. wszystkich transakcji.

Chętnie segment, bo tańszy

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Warszawa. Chętnych na biura więcej niż nowej powierzchni
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nieruchomości
Luksusowy hotel Roberta De Niro w Krakowie. Legendarny aktor na placu budowy Nobu
Nieruchomości
Robert De Niro w Warszawie. Pięciolecie hotelu Nobu, będą kolejne inwestycje
Nieruchomości
Więcej chętnych na mieszkania z drugiej ręki. Są podwyżki
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Nieruchomości
W październiku kolejna wysoka fala popytu na kredyty mieszkaniowe. Co intryguje?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama