Ustawa ochroni krajobraz przed dzikimi reklamami

Walka z dziką reklamą będzie nadal możliwa po likwidacji przepisów o uchwałach krajobrazowych – zapewnia resort inwestycji i rozwoju.

Publikacja: 09.08.2019 07:43

Ustawa ochroni krajobraz przed dzikimi reklamami

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju nie zamierza likwidować zasad ochrony krajobrazu przed nadmiarem reklam, a jedynie planuje je zmienić – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską. Posłanka Małgorzata Chmiel zwróciła w niej uwagę na projekt nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (jest w prekonsultacjach społecznych), który zdaniem posłanki utrudni gminom uporządkowanie chaosu reklamowego.

Czytaj także: Sąd o uchwale krajobrazowej: samo ograniczenie swobody lokowania reklam to za mało

Projekt wprowadza nowe rodzaje dokumentów planistycznych: plany przeznaczenia i zabudowy. Pierwszy będzie miał charakter ogólny i obejmie teren całej gminy, drugi zaś (czyli zabudowy) sprecyzuje ustalenia planu przeznaczenia. Ten ostatni zastąpi studium, a plan zabudowy – miejscowe plany.

Projekt przewiduje, że standardy urbanistyczne (te z ustawy) będą obowiązywały na terenach, dla których nie opracowano planu zabudowy. Gdyby zmiany weszły w życie w proponowanej formie, to regulacja reklam znowu będzie się odbywać w sposób rozproszony – albo na podstawie standardów urbanistycznych, albo planów zabudowy, które zastąpią miejscowe plany. Nowe przepisy likwidują zarówno obowiązek dostosowania do przepisów istniejących reklam, jak i kary za ich nieprzestrzeganie. Wszelkie ograniczenia sposobu sytuowania reklam w przyszłości wywoływać będą obowiązek odszkodowawczy gminy. To gwarancja utrwalania obecnego stanu chaosu reklamowego.

W odpowiedzi na interpelację wiceminister rozwoju Waldemar Buda wyjaśnił, że problematykę sytuowania reklam gminy będą mogły uregulować w planie zabudowy terenów gminy albo w gminnych standardach urbanistycznych. W nowej ustawie nie likwiduje się sankcji finansowych za naruszenie przepisów z zakresu zasad i warunków sytuowania reklam.

Wiceminister Buda przypomniał, że obowiązujące dziś przepisy o uchwałach krajobrazowych również budzą kontrowersje i wątpliwości interpretacyjne. W tej sprawie wpłynął nawet wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z konstytucją. Jego autorem są sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Według niego należy z dużą ostrożnością podchodzić do bezrefleksyjnego przenoszenia ich do nowego systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju nie zamierza likwidować zasad ochrony krajobrazu przed nadmiarem reklam, a jedynie planuje je zmienić – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską. Posłanka Małgorzata Chmiel zwróciła w niej uwagę na projekt nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (jest w prekonsultacjach społecznych), który zdaniem posłanki utrudni gminom uporządkowanie chaosu reklamowego.

Czytaj także: Sąd o uchwale krajobrazowej: samo ograniczenie swobody lokowania reklam to za mało

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego