Reklama

Dostarczamy prognozę, decydują kontrolerzy ruchu

Na podstawie danych dostarczonych przez synoptyka decyzję o zamknięciu dla lotnictwa obszaru powietrznego podejmują służby kontroli ruchu lotniczego - mówi Małgorzata Kierzkowska z Centralnego Biura Prognoz Lotniczych

Aktualizacja: 17.04.2010 01:24 Publikacja: 16.04.2010 21:05

Małgorzata Kierzkowska, Centralne Biuro Prognoz Lotniczych

Małgorzata Kierzkowska, Centralne Biuro Prognoz Lotniczych

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Rz: W jaki sposób dowiadujemy się o takim niebezpieczeństwie?[/b]

[b]Małgorzata Kierzkowska:[/b] Kiedy następuje wybuch wulkanu, informację o erupcji otrzymujemy z Centrum Ostrzegania o Pyłach Wulkanicznych (VAAC) z Londynu lub Tuluzy. Zawarte są tam dane, skąd informacja pochodzi, nazwa wulkanu, położenie geograficzne i wysokość tego wulkanu, aktualne położenie chmury pyłu, prognoza przemieszczania się na 6, 12 i 18 godzin na poszczególnych poziomach i podany czas ukazania się kolejnego komunikatu. Jest informacja o przewidywanym wpływie na ruch lotniczy i kodzie bezpieczeństwa dla ruchu lotniczego. Otrzymujemy punkty geograficzne, do których według przewidywań dotrze chmura. Jeśli te punkty znajdują się na terenie naszego kraju, sporządzamy własną prognozę.

[b]Co wtedy?[/b]

Od momentu, kiedy otrzymamy ostrzeżenie, że chmura pojawi się na terenie Polski, dyżurny synoptyk sporządza szczegółową prognozę dla naszego kraju. Sprawdza różne czynniki pogodowe, ciśnienie atmosferyczne, wysokość i rodzaj chmur, wilgotność powietrza, kierunek i siłę wiatru. Powstaje tzw. sigmet wulkaniczny. Jest to szczegółowy raport na temat pyłu w atmosferze oraz prognoza dalszego rozprzestrzeniania się chmury.

[b]Kiedy pojawiły się pierwsze informacje istotne dla Polski?[/b]

Reklama
Reklama

Pierwsza informacja o chmurze pyłu pojawiła się o godzinie 2 w nocy 15 kwietnia. Początkowo informacje nie obejmowały w swoich prognozach obszaru Polski, dopiero ta z godz. 14 podała taką informację.

[b]Kto podejmuje decyzję o wstrzymaniu ruchu lotniczego?[/b]

Na podstawie danych dostarczonych przez synoptyka decyzję o zamknięciu dla lotnictwa obszaru powietrznego podejmują służby kontroli ruchu lotniczego.

[i]not. kru[/i]

[b]Rz: W jaki sposób dowiadujemy się o takim niebezpieczeństwie?[/b]

[b]Małgorzata Kierzkowska:[/b] Kiedy następuje wybuch wulkanu, informację o erupcji otrzymujemy z Centrum Ostrzegania o Pyłach Wulkanicznych (VAAC) z Londynu lub Tuluzy. Zawarte są tam dane, skąd informacja pochodzi, nazwa wulkanu, położenie geograficzne i wysokość tego wulkanu, aktualne położenie chmury pyłu, prognoza przemieszczania się na 6, 12 i 18 godzin na poszczególnych poziomach i podany czas ukazania się kolejnego komunikatu. Jest informacja o przewidywanym wpływie na ruch lotniczy i kodzie bezpieczeństwa dla ruchu lotniczego. Otrzymujemy punkty geograficzne, do których według przewidywań dotrze chmura. Jeśli te punkty znajdują się na terenie naszego kraju, sporządzamy własną prognozę.

Reklama
Nauka
Jak bardzo prawdopodobna jest śmierć na skutek uderzenia asteroidy w Ziemię? Nowe badanie
Nauka
Co tak naprawdę wydarzyło się niemal 13 tys. lat temu? Naukowcy zbadali kontrowersyjną teorię
Nauka
Dlaczego homo sapiens przetrwał, a neandertalczycy nie? Wyniki nowych badań
Nauka
Nowa metoda walki z kłusownictwem. Nosorożcom wstrzyknięto radioaktywne izotopy
Patronat Rzeczpospolitej
Future Frombork Festival. Kosmiczne wizje naukowców i artystów
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama