Murdoch na wojnie z Internetem

Portale muszą płacić za wykorzystanie newsów z prasy – zapowiadają szefowie News Corp. i Associated Press

Publikacja: 10.10.2009 02:35

Rupert Murdoch na ingarguracji otwarcia Światowego Szczytu Medialnego w Pekinie

Rupert Murdoch na ingarguracji otwarcia Światowego Szczytu Medialnego w Pekinie

Foto: AFP

– Serwisy internetowe i plagiatorzy korzystający z cudzych informacji będą musieli za nie płacić – ogłosił magnat medialny Rupert Murdoch, szef News Corporation. Jego własnością są takie gazety, jak amerykańskie „Wall Street Journal”, „New York Post” oraz brytyjskie „The Times” i tabloidy „The Sun” oraz „News of The World”.

Murdochowi wtóruje Tom Curley, szef agencji prasowej Associated Press. Stwierdził, że Internet wykorzystuje prasę, która jest głównym źródłem informacji w sieci.

To kolejna odsłona wojny szefa News Corp. z Internetem, a w szczególności z tzw. agregatorami informacji. Najbardziej znany z nich to Google News. Tego typu portale tworzone są automatycznie, podają skróty informacji zebranych z wielu źródeł. Google odpiera zarzuty, tłumacząc, że udostępnia tylko fragmenty informacji i zamieszcza odnośniki do źródeł. Nie przekonuje to agencji AP. – Wielu dostawców informacji stanie przed perspektywą zamknięcia biznesu, jeśli nie spowoduje, że firmy takie jak Google, Yahoo czy Facebook nie zaczną płacić za dostęp do zawartości – ostrzegł szef Associated Press. AP rozważa sprzedawanie ekskluzywnych newsów portalom internetowym na określony czas, np. pół godziny.

Także News Corp. wprowadza zmiany. Dwa miesiące temu Murdoch zapowiedział, że od 2010 r. (dokładnej daty nie ustalono) zawartość witryn należących do niego gazet będzie płatna.

– Wydawcy zbyt długo bezczynnie przyglądali się wykorzystywaniu owoców ich pracy – podsumował Tom Curley. – Nie będziemy dłużej tolerować sytuacji, w której ludzie, którzy tworzą informacje, nie są tymi, którzy czerpią z nich zyski – stwierdził Curley.

Wielką niewiadomą planów News Corp. i AP jest jednak reakcja internautów. Jak pokazują sondaże, odbiorcy informacji w sieci nie palą się do płacenia.

Z przeprowadzonego przez firmę Harris Interactive badania wynika, że gdyby ulubiona witryna z newsami zaczęła pobierać opłaty za dostęp, aż 74 proc. użytkowników poszukałoby innej, darmowej. Skłonnych do płacenia za treści, które wcześniej były darmowe, jest ledwie 5 proc. Kolejne 8 proc. użytkowników ograniczyłoby się do czytania darmowych nagłówków artykułów.

– Przekształcenie masowego, darmowego serwisu w płatne przedsięwzięcie jest bardzo trudne ze względu na przyzwyczajenia internautów – powiedział niedawno „Rz” dr Dominik Batroski, socjolog Internetu z Uniwersytetu Warszawskiego.

– Dla wielu gazet wprowadzenie płatności będzie samobójstwem. Mogą sobie pozwolić na to tylko niektóre, specjalistyczne tytuły – skomentował na łamach „The Guardian” Jeff Jarvis, ekspert medialny, założyciel pisma „Entertainmen Weekly”.

Co ciekawe, sam Rupert Murdoch do niedawna wierzył, że najlepszym sposobem zarabiania na informacji w sieci jest udostępnienie ich za darmo i generowanie przychodu z reklam. – Lepiej mieć 15 mln darmowych użytkowników niż 1 mln tych, którzy płacą – przekonywał w 2007 r., przejmując „Wall Street Journal”.

Te pomysły trzeba było jednak odłożyć na półkę pod presją kryzysu finansowego i globalnego spadku czytelnictwa prasy. W roku finansowym zakończonym w czerwcu News Corp. miała stratę netto w wysokości 3,4 mld dol.

[ramka][b]Sytuacja w Polsce[/b]

W Polsce trwają prace nad stworzeniem systemu rozliczeń portali z wydawcami za wykorzystywane w Internecie treści z gazet. Działa już założona przez Izbę Wydawców Prasy spółka ReproPol, która ma zbiorowo zarządzać prawami autorskimi wydawców prasy. Jej zadaniem jest pośredniczenie między firmami robiącymi prasówki i portalami a wydawcami, których teksty są przez te firmy wykorzystywane. Na razie m.in. powstają cenniki materiałów należących do wydawców. Trwa na ten temat publiczna debata. IWP spotkała się też z grupą Onet.pl, by omówić kwestię współpracy między wydawcami i portalami.

[i]ele[/i][/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=t.boguszewicz@rp.pl]t.boguszewicz@rp.pl[/mail][/i]

– Serwisy internetowe i plagiatorzy korzystający z cudzych informacji będą musieli za nie płacić – ogłosił magnat medialny Rupert Murdoch, szef News Corporation. Jego własnością są takie gazety, jak amerykańskie „Wall Street Journal”, „New York Post” oraz brytyjskie „The Times” i tabloidy „The Sun” oraz „News of The World”.

Murdochowi wtóruje Tom Curley, szef agencji prasowej Associated Press. Stwierdził, że Internet wykorzystuje prasę, która jest głównym źródłem informacji w sieci.

Pozostało 88% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?