Cyfrowy Polsat kupuje Iplę za 150 mln zł

150 mln zł za spółki tworzące serwis telewizji internetowej Ipla należące do Zygmunta Solorza-Żaka zapłaci Cyfrowy Polsat . To na warunkach tej transakcji skupić się może dziś rynek, choć wyniki satelitarnej platformy mile zaskoczyły analityków.

Publikacja: 12.03.2012 09:43

Cyfrowy Polsat kupuje Iplę za 150 mln zł

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Baza klientów płatnej telewizji stabilizuje się, a szybko przybywa nadal użytkowników mobilnego Internetu – potwierdza roczne sprawozdanie Cyfrowego Polsatu, satelitarnej platformy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza-Żaka.

Dlatego też ogłoszona właśnie transakcja przejęcia telewizji internetowej Ipla nie powinna nikogo zaskakiwać. Tym bardziej, że już wcześniej Solorz-Żak i prezes spółki Dominik Libicki nie wykluczali takiego obrotu sprawy.

Zaskoczeniem może być jedynie cena, jaką giełdowa firma płaci za rozwijany od niedawna serwis. Za wszystkie udziały w Redefine, Gery.pl Redefine, Frazpc.pl oraz Netshare giełdowa spółka zapłaci głównemu właścicielowi 150 mln zł. Nieznane są póki co pełne dane dla tych firm.

Kwota ta to jednak blisko dwa razy tyle, ile – zdaniem ekspertów – warty będzie w tym roku rynek polskich platform oferujących wideo w sieci. W 2010 r. Ipla odnotowała 20 mln zł przychodów, a w 2011 r. – zgodnie z szacunkami jej szefa Marcina Pery'ego, zarząd liczył, że urosną one do 30 mln zł. W połowie ub.r. platforma miała być rentowna.

Na koniec grudnia Cyfrowy Polsat miał 3,55 mln klientów satelitarnej telewizji. To o  115 tys. więcej niż w grudniu 2010 r. i o około 5 tys. więcej niż we wrześniu ub.r. W ten sposób potwierdzają się zapowiedzi prezesa Dominika Libickiego, że operatorowi z jego masą trudno będzie w kolejnych latach odnotowywać tu już wzrosty.

Także zgodnie z jego zapowiedziami ARPU (średni przychód od abonenta) telewizji udało się platformie zwiększyć o 6,4 proc. i wyniosło ono w IV kw. ub.r. 38,6 zł wobec 36 zł w analogicznym okresie 2010 r. Także w całym roku ARPU platformy nieco urosło. Spadł natomiast koszt pozyskania jednego klienta.

Szybciej rośnie natomiast grono użytkowników płatnych usług telekomunikacyjnych platformy, wspieranych przez kampanie promocyjne najnowszej technologii stosowanej przez firmy Solorza-Żaka - LTE.

Cyfrowy  Polsat obsługiwał w grudniu  także klientów korzystających z 216 tys. usług telekomunikacyjnych, co oznacza wzrost o 36 tys. w samym IV kwartale ubiegłego roku.  Grono użytkowników usługi internetowej (m.in. korzystających z najnowszej technologii LTE) urosło do o około 19 tys. do 73 tys., a   telefonii mobilnej o około 7 tys.  ze 136 tys. do  142,65 tys.

Cyfrowy Polsat nie podał w sprawozdaniu precyzyjnie, ilu jego klientów korzystało w grudniu z usługi LTE. Poinformował jedynie, że od wprowadzenia nowej oferty pod koniec sierpnia do końca grudnia spółka pozyskała dzięki niej 25 tys. użytkowników usługi internetowej.

Z kolei telewizja Polsat – szacuje Cyfrowy Polsat – zdobyła w 2011 r. 22,6-proc. udział w rynku reklamy telewizyjnej wartym 3,9 mld zł.

W sumie, dzięki trzem segmentom usług w IV kw. ub.r.  przychody grupy Cyfrowego Polsatu wyniosły 719,2 mln zł, zysk operacyjny  143,6 mln zł, a zysk netto 76,3 mln zł. Według analizy PAP, oznacza to sporą różnicę in plus wobec prognoz analityków, którzy spodziewali się, że przychody spółki wyniosą 718 mln zł, zysk operacyjny 125,5 mln zł, a zysk netto 56,6 proc. W przypadku zysków zaprezentowane  dziś przez Cyfrowy Polsat dane są więc odpowiednio wyższe o 11,4 proc. i blisko 35 proc.

Także EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) grupy przekroczyła oczekiwania analityków i zamknęła się w IV kw. ub.r. kwotą 197,11 mln zł, choć specjaliści sądzili, że będzie to 176 mln zł.

W całym 2011 r. grupa odnotowała 2,36 mld zł przychodów, 560,3 mln zł zysku operacyjnego oraz 160,2 mln zł zysku netto. EBITDA grupy wyniosła 735,2 mln zł.

Wyniki nie są porównywalne z danymi za 2010 rok, bo w kwietniu ub.r. Cyfrowy Polsat przejął Telewizję Polsat. Platforma ponosi koszty tej transakcji wynikające z zaciągniętego długu. M.in. za ich sprawą koszty finansowe grupy urosły w 2011 r. do ponad 361 mln zł i obniżyły czysty zysk platformy nawet w porównaniu z nie uwzględniającym jeszcze zysków Telewizji Polsat rokiem 2010 r.

Baza klientów płatnej telewizji stabilizuje się, a szybko przybywa nadal użytkowników mobilnego Internetu – potwierdza roczne sprawozdanie Cyfrowego Polsatu, satelitarnej platformy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza-Żaka.

Dlatego też ogłoszona właśnie transakcja przejęcia telewizji internetowej Ipla nie powinna nikogo zaskakiwać. Tym bardziej, że już wcześniej Solorz-Żak i prezes spółki Dominik Libicki nie wykluczali takiego obrotu sprawy.

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie