Spadki wyników Wirtualnej Polski mniejsze niż oczekiwano

Zarząd Grupy WPH spodziewa się w kolejnych kwartałach słabszych wyników po internetowych serwisach finansowych, a lepszych po motoryzacji i nieruchomościowych. Milczy ws. Wakacje.pl i perspektyw innych serwisów turystycznych.

Aktualizacja: 25.08.2020 15:12 Publikacja: 25.08.2020 15:08

Spadki wyników Wirtualnej Polski mniejsze niż oczekiwano

Foto: materiały prasowe

Wirtualna Polska Holding w II kwartale br. będącym pod wpływem epidemii COVID-19 i obostrzeń wprowadzonych przez rząd zanotowała 111 mln zł przychodu, 12,6 mln zł zysku operacyjnego i 7,84mln zł zysku netto. Wyniki te były odpowiednio o 37,8 proc., 60,6 proc. i 7,4 proc. niższe niż przed rokiem. Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) wyniosła 32,8 mln zł, spadając o 36 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w II kw. 2019 r.

Przychody były niższe niż mówiła średnia prognoz biur maklerskich ankietowanych przez „Rzeczpospolitą” (spodziewano się 119 mln zł), ale EBITDA i wynik netto wyższe. Średnia prognoz biur wskazywała na 28,8 mln zł EBITDA i 4,9 mln zł zysku netto.

Kurs akcji WPH rośnie dziś na giełdzie w Warszawie. Przed południem papier kosztował już 72,8 zł, o 4 proc. więcej niż w poniedziałek.

– Skutki ograniczeń i zamknięcie granic odczuliśmy głównie w turystyce zagranicznej. Wyłączając stratę spółki Wakacje.pl, Grupa osiągnęła w drugim kwartale solidny wzrost EBITDA w wysokości 14 proc. rok do roku - cytuje spółka prezesa Jacka Świderskiego w komunikacie prasowym.

W tym samym komunikacie dziękuje on pracownikom WPH. - Specjalne podziękowania należą się naszej części mediowej, kierowanej przez wiceprezes Joannę Pawlak, która jako najsilniejsza spółka w Grupie wspierała finansowo słabszych. Mimo fizycznego dystansu, bez wątpienia byliśmy w tym kwartale bliżej siebie niż kiedykolwiek wcześniej – stwierdził Świderski.

Przychody grupy WPH spadły w II kwartale w segmencie online, przy czym jak podano w sprawozdaniu działalność reklamowo-wydawnicza zanotowała wpływy podobne jak przed rokiem.

Głównym źródłem niższych przychodów były – choć grupa nie wskazuje skali i wyników tych podmiotów - firmy turystyczne (Wakacje.pl, Nocowanie.pl), pośrednicy w sprzedaży odzieży (Domodi.pl) i usług finansowych.

W sumie w całym pierwszym półroczu jej przychody były niższe niż przed rokiem o 22,3 proc. i wyniosły 260,8 mln zł, zysk operacyjny skurczył się o 44,4 proc. do 30,9 mln zł, a zysk netto spadł o 33,9 proc. do 15 mln zł.

Zarząd WPH podkreśla w komunikacie, że dodatnie wyniki półrocza wypracowano mimo że za sprawą epidemii Wakacje.pl nie mogły prowadzić biznesu.

EBITDA segmentu online obciążyły o 7,9 mln zł jednorazowe zdarzenia: koszty restrukturyzacji zatrudnienia w Wakacje.pl i Domodi.pl i akwizycji (5,9 mln zł), doradców przy refinansowaniu długu, zastosowanie wyższej stawki VAT od projektów architektonicznych, w których zamawianiu pośredniczy grupa (0,9 mln zł) i niegotówkowy koszt programu opcji pracowniczych (1,3 mln zł).

Na wyniki wpływ miało także przeszacowanie udziałów i opcji zwiększenia zaangażowania w spółkach esky.pl i Teroplan. W sumie działania te obniżyły półroczne wyniki grupy WPH o 2,5 mln zł. WPH planuje przy tym sprzedać esky.pl i przekwalifikowała aktywa związane z tą działalnością do przeznaczonych na sprzedaż. To oznacza, że wyniki tej firmy nie są konsolidowane w rachunku zysków i strat.

W kolejnych kwartałach menedżerowie WPH spodziewają się spadku przychodów i EBITDA serwisów pośredniczących w sprzedaży usług finansowych (Totalmoney.pl). Nie wykluczają, że grupa skorzysta na większym zainteresowaniu zakupem domów i ich urządzaniu. Motoryzacyjny serwis Superauto24.pl ma notować lepsze wyniki niż w 2019 r. w każdym z kwartałów. Przyczynić się do tego może większe zainteresowanie dealerów aut internetowym kanałem dotarcia do klientów.

Jakie są perspektywy dla turystycznych serwisów grupy w kolejnych okresach zarząd w sprawozdaniu nie precyzuje. Wylicza jedynie działania, jakie podjął aby je wspomóc.

Pod koniec ub. tygodnia WPH odwołała dzisiejszą konferencję z dziennikarzami „z przyczyn technicznych”.

Wirtualna Polska Holding w II kwartale br. będącym pod wpływem epidemii COVID-19 i obostrzeń wprowadzonych przez rząd zanotowała 111 mln zł przychodu, 12,6 mln zł zysku operacyjnego i 7,84mln zł zysku netto. Wyniki te były odpowiednio o 37,8 proc., 60,6 proc. i 7,4 proc. niższe niż przed rokiem. Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) wyniosła 32,8 mln zł, spadając o 36 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w II kw. 2019 r.

Przychody były niższe niż mówiła średnia prognoz biur maklerskich ankietowanych przez „Rzeczpospolitą” (spodziewano się 119 mln zł), ale EBITDA i wynik netto wyższe. Średnia prognoz biur wskazywała na 28,8 mln zł EBITDA i 4,9 mln zł zysku netto.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej