Reklama
Rozwiń

Dłużej słuchamy radia. To tylko część zmian w eterze

W 2015 roku statystyczny Polak słuchał radia o 4 minuty dziennie więcej niż rok wcześniej – wynika z badań RadioTrack. W tym roku słuchaczy czekają w eterze zmiany – z niektórych miast zniknie Radio Rock.

Publikacja: 19.01.2016 21:00

RMF na czele i nadal zyskuje

Foto: Rzeczpospolita

W ubiegłym roku statystyczny słuchacz radia miał je włączone każdego dnia średnio przez 4 godziny i 33 minuty. Lekko wzrósł też zasięg radia – w minionym roku docierało do 73,8 proc. Polaków powyżej 15. roku życia (rok wcześniej było to 73,4 proc.).

Do udanych ubiegły rok zaliczyć mogą zwłaszcza RMF FM, które pogłębiło przewagę nad główną konkurencją, czyli Radiem Zet (z 23,9 proc. do 24,9 proc., podczas gdy podobny udział Radia Zet w ogólnopolskim rynku słuchalności spadł z 15,1 proc. do 13,7 proc.), dobry rok ma za sobą Trójka i przeformatowany dwa lata temu Vox (na częstotliwościach po Esce Rock nadaje disco, w tym disco polo).

– Pozycja głównego gracza, czyli grupy RMF, wydaje się niezagrożona. Radio Zet utrzymuje się na drugiej pozycji z lekkim spadkiem w słuchalności, który będzie musiało nadrobić, aby nie wpłynęło to negatywnie na przychody stacji – komentowała, podsumowując rok w radiu Joanna Kazak, partner i członek zarządu w domu mediowym Mindshare Polska.

Zagadką jest na razie, jak na słuchalność stacji Polskiego Radia wpłyną niedawne zmiany w jej kierownictwie całej spółki i głównych anten. Prezesa Andrzeja Siezieniewskiego zastąpiła Barbara Stanisławczyk, szefem Jedynki został, zamiast Kamila Dąbrowy, Rafał Porzeziński, a z Trójki odeszła Magda Jethon. W przeszłości takie zmiany miewały wpływ na poziomy słuchalności Jedynki i Trójki.

Na rynku komercyjnych rozgłośni w tym roku w radiu szykuje się kolejny przewrót na miarę tego z przed dwóch lat, gdy Grupa ZPR Media postawiła na rewolucję w Vox FM.

Grupa Radiowa Agory (GRA) chce wzmocnić kosztem Rock Radia uruchomioną w połowie przyszłego roku sieć Radio Pogoda kierowaną do słuchaczy powyżej 50. roku życia. – Uważamy, że Radio Pogoda to projekt o bardzo dużym potencjale i warto go rozwijać, poszerzając zasięg stacji. Dlatego chcemy zmienić nazwę trzech rozgłośni nadających pod marką Rock Radio i zaproponować słuchaczom program pod marką Radio Pogoda w Bydgoszczy, Wrocławiu i na terenie aglomeracji śląskiej – wyjaśnia Adam Fijałkowski, wiceprezes GRA.

Sprawa wyszła na jaw, bo kiedy w poniedziałek Agora złożyła stosowny wniosek w tej sprawie w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, na Facebooku o planach nadawcy napisał Kuba Wojewódzki, z którym Agora w związku z planowanymi zmianami nie przedłuży wygasającego w lutym kontraktu (wspólnie z Piotrem Kędzierskim prowadzi w Rock Radiu audycję „Książę i Żebrak").

Rock Radio pozostanie w czterech miastach (Warszawie, Poznaniu, Opolu, Krakowie), a w innych lokalizacjach, jak podaje nadawca, będzie „zachęcać słuchaczy do włączenia stacji w internecie".

– Zmiana nazw stacji radiowych w ramach portfolio jednego nadawcy jest częstą praktyką rynkową. Pozwala w danym momencie skoncentrować się na rozwoju tej marki, która ma największy potencjał wzrostu lub najszybciej zwiększa swój zasięg. Tak jest obecnie w przypadku marki Radio Pogoda. Jej szybko rosnąca popularność zachęciła nas do wprowadzenia zmian w naszym portfolio – tłumaczy decyzję Agory Fijałkowski.

W 2015 r. udział sieci Rock Radio w ogólnopolskim rynku słuchalności wynosił według RadioTrack 0,5 proc. (tyle samo, ile rok wcześniej), a sieć Pogoda zwiększyła udział z 0,3 proc. do 0,4 proc.

W ubiegłym roku statystyczny słuchacz radia miał je włączone każdego dnia średnio przez 4 godziny i 33 minuty. Lekko wzrósł też zasięg radia – w minionym roku docierało do 73,8 proc. Polaków powyżej 15. roku życia (rok wcześniej było to 73,4 proc.).

Do udanych ubiegły rok zaliczyć mogą zwłaszcza RMF FM, które pogłębiło przewagę nad główną konkurencją, czyli Radiem Zet (z 23,9 proc. do 24,9 proc., podczas gdy podobny udział Radia Zet w ogólnopolskim rynku słuchalności spadł z 15,1 proc. do 13,7 proc.), dobry rok ma za sobą Trójka i przeformatowany dwa lata temu Vox (na częstotliwościach po Esce Rock nadaje disco, w tym disco polo).

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji