Audioteka to założony przez Marcina Beme w 2008 r. właściciel serwisu Audioteka.pl oferującego audiobooki (cyfrowe pozycje literackie i prasowe do słuchania). Według doniesień medialnych szukano inwestora od dłuższego czasu, ale nie wszyscy akcjonariusze chcieli pozbyć się akcji. Przeciwnikami sprzedaży Audioteki byli Beme i Czech Ondrej Tomek.

WPH kupiła kontrolny pakiet w czwartek wieczorem posiłkując się w części kredytem, a częściowo płaciła ze swojej kiesy.

Jacek Świderski, prezes spółki napisał o tym na swoich profilach w mediach społecznościowych, gratulując Adamowi Rogalińskiemu dopięcia transakcji. Ujawnił, że pracowano nad nią 2 lata.

Wg Świderskiego transakcja oznacza wsparcie dla głównych firm z grupy i jest realizacją zapowiedzi silniejszego wejścia w model subskrypcji oraz wychodzenia na rynki zagraniczne.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja będzie pisać e-booki i podkładać głos lektora

Wg raportu giełdowego, który ukazał się chwilę wcześniej kupującym formalnie jest spółka zależna WPH – Stacja Służew. 44,9 mln zł zapłaciła funduszowi GPV (Giza Polish Ventures) I FIZ Aktywów Niepublicznych za 536,9 tys. akcji, 44 mln wydała na udziały w spółce WEV Partners mającej 578,2 tys. akcji, a 6,5 mln zł to kwota, za którą obejmie warranty subskrypcyjne uprawniające do nabycia prawie 78 tys. walorów Audioteki.

W sumie wartość przedsiębiorstwa Audioteki została oceniona na 156,4 mln zł (po korekcie o 21 mln zł gotówki wg stanu na koniec grudnia minionego roku). To około 11-krotność wyniku EBITDA za 2021 r. przejmowanej firmy.

Wg danych WPH z usług Audioteki korzysta około 215 tys. użytkowników. Ma w katalogu ponad 20 tys. tytułów, w tym produkcje własne. W minionym roku wykazała 90 mln zł przychodu ze sprzedaży i zysk operacyjny powiększony o amortyzację w wysokości 14,2 mln zł. Oprócz Polski działa też w Niemczech, Czechach i na Litwie.

W informacji prasowej WPH podano, że zespół zarządzający Audioteki nie zmienia się. „Po transakcji dotychczasowy zespół zarządzający Audioteki będzie kontynuował współpracę ze spółką. Filarami wzrostu w kolejnych latach będą m.in. dalsze inwestycje w treści własne (w tym krótkometrażowe), promocja programu subskrypcyjnego Audioteki wraz z innymi usługami subskrypcyjnymi WP oraz intensyfikacja działań marketingowych na rynku polskim i zagranicą” - podano.