Grupa Cyfrowy Polsat z 4,4 mld zł zysku netto

Ostatni kwartał 2021 roku przyniósł grupie kontrolowanej przez Zygmunta Solorza sporo wyzwań, ale zysk netto był wyższy od oczekiwań analityków. W tym roku zamierza m.in. sfinalizować zakup spółek energetycznych, dalej podnosić ceny i zaaranżować finansowanie by zrealizować Strategię 2023+.

Publikacja: 24.03.2022 11:23

Grupa Cyfrowy Polsat z 4,4 mld zł zysku netto

Foto: PAP/Jacek Turczyk

Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel marek telefonii komórkowej Plus, Telewizji Polsat, platformy płatnej telewizji Polsat Box, operatora stacjonarnego Netia i Grupy Interia, opublikowała sprawozdanie finansowe za 2021 rok i przedstawiła po krótce plany na rok 2022.

Podobnie jak dla P4, operatora sieci Play i Orange Polska był to dla Cyfrowego Polsatu rok rekordowych zarobków. Przy przychodach przekraczających po raz pierwszy 12 mld zł (12,44 mld zł, wzrost o 4 proc. rok do roku) zysk operacyjny powiększony a amortyzację (EBITDA) grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza wyniósł aż 7,7 mld zł, a zysk netto ponad 4,4 mld zł.

Wyniki te to efekt przeprowadzanych w ostatnich latach przejęć i sprzedaży – w 2021 roku - udziałów w spółce infrastrukturalnej – Polkomtel Infrastruktura, z masztami kupionej przez miliardera 11 lat temu sieci Plus.

Tak gigantycznych zysków grupie raczej nie uda się powtórzyć w najbliższych latach. To, jakie mogą być pokazuje okrojona o jednorazowe zdarzenia EBITDA: w ub.r., zgodnie z prezentacją spółki, wyniosłaby 3,65 mld zł, o 2,4 proc. więcej niż w 2020 roku.

W samym czwartym kwartale (te dane są nowością dla giełdowych inwestorów) Grupa Cyfrowy Polsat wykazała 3,26 mld zł przychodu (wzrost o 0,5 proc. wobec skorygowanych przychodów sprzed roku). Kwartalna skorygowana EBITDA grupy to 891 mln zł, co oznacza spadek o 6,2 proc. i marżę w wysokości 27,3 proc. Jak podała firma, w minionym kwartale rozpoznała dodatkowo 10 mln zł kosztu związanego ze sprzedażą NetCo. Uwzględniając go wynik obniża się do 881 mln zł.

Grupa miała także 420 mln zł zysku operacyjnego, czyli o 20 proc. mniej niż przed rokiem.

Zysk netto Grupy w IV kw. wyniósł 334 mln zł, rosnąc o 2,1 proc. rok do roku.

Większość kwartalnych parametrów była jedynie nieznacznie niższa niż średnia prognoz biur maklerskich. Wyższy niż zakładali analitycy jest zysk netto.

2021 r. Grupa kończy rok z 6,05 mln klientów indywidualnych (wzrost o około 40 tys. w skali roku) oraz 68,9 tys. klientów biznesowych (lekki spadek). Po zmianie sposobu prezentacji danych nie da się jednoznacznie powiedzieć, jaki jest udział grupy w poszczególnych segmentach telekomunikacyjnego rynku: usług mobilnych, przewodowych i płatnej telewizji.

Grupa Cyfrowy Polsat wykazała w segmencie usług abonamentowych dla osób indywidualnych na koniec grudnia 2021 r. 13,465 mln usług (wzrost o 2,2 proc. rok do roku). W tej liczbie 6,19 mln to usługi telefonii komórkowej (bez internetu mobilnego, wzrost o 6,6 proc. rok do roku), 5,26 mln usługi płatnej telewizji (spadek o 1,7 proc.) i 2 mln internetu (mobilnego i przewodowego; wzrost o 0,7 proc.). Z kolei w segmencie pre-paid było to odpowiednio: 2,67 mln usług ogółem, 2,54 mln usług telefonii mobilnej (wzrost o 3,7 proc. rok do roku), 90 tys. usług płatnej telewizji (spadek o 22 proc.) i 39 tys. internetu (spadek o 32 proc.).

W segmencie B2B rozbicia na poszczególne usługi grupa nie podaje.

To, co wyróżnia grupę od innych telekomów – Telewizja Polsat – wypracowała w IV kw. 2021 r. 402 mln zł przychodu, o 1,6 proc. więcej niż przed rokiem. To oznacza mniejszy wzrost niż uzyskany przez cały rynek (o 3,8 proc. do 1,44 mld zł). Grupa podkreśla, że w całym 2021 r. jej wpływy z reklamy i sponsoringu telewizyjnego powiększały się szybciej niż rynku.

W sumie, licząc razem z Interią, przychody segmentu medialnego grupy były w IV kw. ub.r. wyższe o 5 proc. (wyniosły 687 mln zł), ale jego zyski spadły o 13 proc. Grupa podała, że przeprowadziła inwentaryzację aktywów filmowych i rozpoznała koszty przygotowań do eliminacji do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej.

Zachowanie rynku reklamy w tym roku należy do czynników, na który uwagę zwracają analitycy wyceniający akcje Cyfrowego Polsatu.

Wśród planów na ten rok zarząd zasygnalizował m.in. dalsze podwyżki cen usług oraz aranżację nowego finansowania.

Kurs akcji Cyfrowego Polsatu rośnie w czwartek nieznacznie. W momencie przygotowywania tego tekstu akcja kosztuje 28,64 zł.

Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel marek telefonii komórkowej Plus, Telewizji Polsat, platformy płatnej telewizji Polsat Box, operatora stacjonarnego Netia i Grupy Interia, opublikowała sprawozdanie finansowe za 2021 rok i przedstawiła po krótce plany na rok 2022.

Podobnie jak dla P4, operatora sieci Play i Orange Polska był to dla Cyfrowego Polsatu rok rekordowych zarobków. Przy przychodach przekraczających po raz pierwszy 12 mld zł (12,44 mld zł, wzrost o 4 proc. rok do roku) zysk operacyjny powiększony a amortyzację (EBITDA) grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza wyniósł aż 7,7 mld zł, a zysk netto ponad 4,4 mld zł.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił