Trzeci wymiar polskiej telewizji

Dostawcy usług telewizyjnych przygotowują się na kolejną rewolucję. Dialog i Cyfra+ pracują nad 3D

Aktualizacja: 05.03.2010 03:13 Publikacja: 04.03.2010 20:13

Trzeci wymiar polskiej telewizji

Foto: materiały prasowe

Telewizję 3D w technologii IP już testuje Telefonia Dialog w ramach projektu budowy sieci światłowodowej dofinansowanej ze środków unijnych. W testach bierze udział 150 pracowników i klientów operatora.

– Analizujemy, czy możemy przesyłać treści w formacie 3D oraz jakie wymagania musi spełnić nasz abonent, aby korzystać z tej usługi – mówił niedawno Robert Banasiak, wiceprezes zarządu Dialogu.

We Francji nad taką stacją pracuje Canal+ (ma tam ruszyć do Bożego Narodzenia). Polska spółka francuskiej firmy zapowiada, że w 2010 r. postawi na 3D. – Jesteśmy zdeterminowani, by otworzyć drzwi do trójwymiarowej telewizji na polskim rynku. Będziemy mieli w tym roku projekty związane z 3D – zapowiada Bertrand Le Guern, prezes Canal+ Cyfrowego, do którego należy Cyfra+. Szczegółów zdradzać nie chce. Pierwszą próbą było nadawanie trójwymiarowej reklamy przed kinowymi pokazami "Avatara".

[wyimek][srodtytul]50 dolarów[/srodtytul] kosztują wg Deloitte okulary do oglądania 3D w dobrej jakości [/wyimek]

Nawet jeśli w Polsce pojawią się pierwsze jaskółki telewizji 3D, to na tle najbardziej zaawansowanych rynków europejskich sprawiamy wrażenie kopciuszka. Jeszcze w tym roku ma ruszyć kanał tego typu w Wielkiej Brytanii. Operator płatnej telewizji BSkyB chce tam nadawać część meczów Premier League. Koncern Sony podpisał np. z FIFA umowę, zgodnie z którą do 25 meczów rozgrywanych w ramach mistrzostw świata w piłce nożnej w 2010 zostanie zrealizowanych z użyciem kamer 3D.

Zanim jednak 3D trafi do polskich domów, minie co najmniej kilka lat. Brak odpowiedniego, masowo produkowanego sprzętu to tylko jedna z przeszkód. Ma ona być zresztą rozwiązana już za miesiąc, gdy pojawią się pierwsze telewizory pozwalające na oglądanie trójwymiarowego obrazu.

Dużo poważniejsza jest kwestia czysto biznesowa. – Jesteśmy na etapie technologii HD, a w miarę jak podniesie się stopień zamożności społeczeństwa, być może będzie zainteresowane następną technologią, czyli 3D. Patrząc chociażby na sprzedaż dekoderów, wiemy, że prawie 1/3 odbiorców dekoderów to dziś odbiorcy HD – mówił "Rz" Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Polsatu. Dopóki więc nadawcom, platformom i sieciom kablowym nie zwrócą się z nawiązką nakłady na HD, droga do upowszechnienia trzech wymiarów telewizji będzie utrudniona.

– Ta technologia jest na wczesnym etapie rozwoju, więc jest kosztowna. Nie ma jeszcze monitorów umożliwiających odbieranie takiego obrazu. Pytanie, czy w takiej sytuacji jest sens w nią inwestować – mówi "Rz" Karol Smoląg, rzecznik TVN.

[ramka][srodtytul]NOWOŚCI W SPRZEDAŻY[/srodtytul]

Technologią 3D interesują się już producenci sprzętu i dostawcy sygnału satelitarnego. W kwietniu koreański LG wprowadzi na polski rynek zestaw – telewizor, kino domowe i okulary do oglądania programów w 3D – w cenie do 10 tys. zł.

Napędzi to uruchamianie kolejnych kanałów 3D i budowę niezbędnej infrastruktury.

Wystrzelenie nowego satelity, m.in. z myślą o rozwoju rynku stacji w 3D, planuje Eutelsat. Jak szacowali niedawno przedstawiciele firmy, stacja nadawana w 3D wymaga o 20 proc. większej pojemności na transponderze satelitarnym niż kanał w HD.[/ramka]

Telewizję 3D w technologii IP już testuje Telefonia Dialog w ramach projektu budowy sieci światłowodowej dofinansowanej ze środków unijnych. W testach bierze udział 150 pracowników i klientów operatora.

– Analizujemy, czy możemy przesyłać treści w formacie 3D oraz jakie wymagania musi spełnić nasz abonent, aby korzystać z tej usługi – mówił niedawno Robert Banasiak, wiceprezes zarządu Dialogu.

Pozostało 88% artykułu
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych