Reklama
Rozwiń
Reklama

To ostatni taki słaby rok w reklamie?

Światowe Centrum Badań nad Reklamą obniża prognozy na ten rok, ale spodziewa się poprawy w przyszłym roku

Publikacja: 10.01.2013 14:12

To ostatni taki słaby rok w reklamie?

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska MS Magda Starowieyska

WARC właśnie obniżyło prognozy globalnego wzrostu rynku reklamy w tym roku do 4 proc. (czyli o 0,9 pkt proc. w porównaniu z poprzednimi szacunkami) – obniżki dotknęły prognozy dla wszystkich mediów, ale najbardziej kina, które według obecnej wersji raportu wzrośnie w tym roku tylko o 3,8 proc. (to spadek w porównaniu z poprzednimi przewidywaniami o 2,4 pkt proc.).

Kolejny, 2014 rok ma już jednak przynieść większy wzrost: o 5,5 proc. – szacuje na podstawie swoich badań przeprowadzanych wśród analityków, agencji mediowych, firm monitorujących media i innych. – W 2012 roku reklamę wspierały wielkie wydarzenia, jak Olimpiada w Londynie i wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak branża poradzi sobie w 2013 roku bez tych cyklicznych wydarzeń. Wciąż żywe są obawy o wzrost globalnej gospodarki i marketerzy nie są jeszcze gotowi do rezygnacji z ostrożnego zachowania - komentuje w raporcie Suzy Young, redaktor danych w WARC.

Najszybciej będą rosły w tym roku wydatki reklamowe w Rosji: o 12,3 proc., w Chinach: o 10,9 proc. oraz w Brazylii: o 9,8 proc. Kolejne są Indie, więc w reklamowej branży wciąż najbardziej dynamicznie rozwijają się państwa BRIC.

Najgorzej wypadają natomiast Hiszpania (tam spodziewany jest w tym roku spadek wpływów reklamowych o 2,8 proc.) oraz Włochy, gdzie rynek reklamy ma się w tym roku według prognoz skurczyć o 1,1 proc.

Wśród mediów globalnie zyska najwięcej oczywiście Internet: 13,8 proc. Niewielkie wzrosty odnotują kina (3,8 proc.), telewizja (3,2 proc.), Reklama zewnętrzna: 2,9 proc. oraz radio: 2 proc. Wpływy magazynów i gazet spadną, ale nie tak głęboko, jak w Polsce: rynek reklamy magazynowej skurczy się o 2,5 proc., a gazetowej: o 2,7 proc.

Reklama
Reklama

Podobnie wyglądały niedawne szacunki eMarketera, według którego w tym roku globalne wydatki na promocję sięgnęły 518,8 mld dol., o 5,4 proc. więcej niż przed rokiem i tak samo będzie w kolejnych latach.

W Polsce sytuacja ma się gorzej - domy mediowe, które „Rz" poprosiła o prognozę, jednoznacznie wskazywały, że w tym roku wydatki reklamowe znowu spadną: o od 3 do 8 proc.  Nieśmiało mówią też jednak o spodziewanej poprawie na rynku pod koniec tego roku.

WARC właśnie obniżyło prognozy globalnego wzrostu rynku reklamy w tym roku do 4 proc. (czyli o 0,9 pkt proc. w porównaniu z poprzednimi szacunkami) – obniżki dotknęły prognozy dla wszystkich mediów, ale najbardziej kina, które według obecnej wersji raportu wzrośnie w tym roku tylko o 3,8 proc. (to spadek w porównaniu z poprzednimi przewidywaniami o 2,4 pkt proc.).

Kolejny, 2014 rok ma już jednak przynieść większy wzrost: o 5,5 proc. – szacuje na podstawie swoich badań przeprowadzanych wśród analityków, agencji mediowych, firm monitorujących media i innych. – W 2012 roku reklamę wspierały wielkie wydarzenia, jak Olimpiada w Londynie i wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak branża poradzi sobie w 2013 roku bez tych cyklicznych wydarzeń. Wciąż żywe są obawy o wzrost globalnej gospodarki i marketerzy nie są jeszcze gotowi do rezygnacji z ostrożnego zachowania - komentuje w raporcie Suzy Young, redaktor danych w WARC.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama