To ostatni taki słaby rok w reklamie?

Światowe Centrum Badań nad Reklamą obniża prognozy na ten rok, ale spodziewa się poprawy w przyszłym roku

Publikacja: 10.01.2013 14:12

To ostatni taki słaby rok w reklamie?

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska MS Magda Starowieyska

WARC właśnie obniżyło prognozy globalnego wzrostu rynku reklamy w tym roku do 4 proc. (czyli o 0,9 pkt proc. w porównaniu z poprzednimi szacunkami) – obniżki dotknęły prognozy dla wszystkich mediów, ale najbardziej kina, które według obecnej wersji raportu wzrośnie w tym roku tylko o 3,8 proc. (to spadek w porównaniu z poprzednimi przewidywaniami o 2,4 pkt proc.).

Kolejny, 2014 rok ma już jednak przynieść większy wzrost: o 5,5 proc. – szacuje na podstawie swoich badań przeprowadzanych wśród analityków, agencji mediowych, firm monitorujących media i innych. – W 2012 roku reklamę wspierały wielkie wydarzenia, jak Olimpiada w Londynie i wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak branża poradzi sobie w 2013 roku bez tych cyklicznych wydarzeń. Wciąż żywe są obawy o wzrost globalnej gospodarki i marketerzy nie są jeszcze gotowi do rezygnacji z ostrożnego zachowania - komentuje w raporcie Suzy Young, redaktor danych w WARC.

Najszybciej będą rosły w tym roku wydatki reklamowe w Rosji: o 12,3 proc., w Chinach: o 10,9 proc. oraz w Brazylii: o 9,8 proc. Kolejne są Indie, więc w reklamowej branży wciąż najbardziej dynamicznie rozwijają się państwa BRIC.

Najgorzej wypadają natomiast Hiszpania (tam spodziewany jest w tym roku spadek wpływów reklamowych o 2,8 proc.) oraz Włochy, gdzie rynek reklamy ma się w tym roku według prognoz skurczyć o 1,1 proc.

Wśród mediów globalnie zyska najwięcej oczywiście Internet: 13,8 proc. Niewielkie wzrosty odnotują kina (3,8 proc.), telewizja (3,2 proc.), Reklama zewnętrzna: 2,9 proc. oraz radio: 2 proc. Wpływy magazynów i gazet spadną, ale nie tak głęboko, jak w Polsce: rynek reklamy magazynowej skurczy się o 2,5 proc., a gazetowej: o 2,7 proc.

Podobnie wyglądały niedawne szacunki eMarketera, według którego w tym roku globalne wydatki na promocję sięgnęły 518,8 mld dol., o 5,4 proc. więcej niż przed rokiem i tak samo będzie w kolejnych latach.

W Polsce sytuacja ma się gorzej - domy mediowe, które „Rz" poprosiła o prognozę, jednoznacznie wskazywały, że w tym roku wydatki reklamowe znowu spadną: o od 3 do 8 proc.  Nieśmiało mówią też jednak o spodziewanej poprawie na rynku pod koniec tego roku.

WARC właśnie obniżyło prognozy globalnego wzrostu rynku reklamy w tym roku do 4 proc. (czyli o 0,9 pkt proc. w porównaniu z poprzednimi szacunkami) – obniżki dotknęły prognozy dla wszystkich mediów, ale najbardziej kina, które według obecnej wersji raportu wzrośnie w tym roku tylko o 3,8 proc. (to spadek w porównaniu z poprzednimi przewidywaniami o 2,4 pkt proc.).

Kolejny, 2014 rok ma już jednak przynieść większy wzrost: o 5,5 proc. – szacuje na podstawie swoich badań przeprowadzanych wśród analityków, agencji mediowych, firm monitorujących media i innych. – W 2012 roku reklamę wspierały wielkie wydarzenia, jak Olimpiada w Londynie i wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak branża poradzi sobie w 2013 roku bez tych cyklicznych wydarzeń. Wciąż żywe są obawy o wzrost globalnej gospodarki i marketerzy nie są jeszcze gotowi do rezygnacji z ostrożnego zachowania - komentuje w raporcie Suzy Young, redaktor danych w WARC.

Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy