Reklama
Rozwiń
Reklama

Polska maruderem Internetu

Pod względem dostępu do sieci i jej wykorzystania nasz kraj wyprzedziły nie tylko państwa UE, ale nawet Ukraina

Publikacja: 26.03.2009 04:47

autor: Kevin Zollman

autor: Kevin Zollman

Foto: Flickr

Jeśli szybko nie zainwestujemy w infrastrukturę telekomunikacyjną kilkunastu miliardów euro, to pod względem dostępności Internetu i jego zastosowania w edukacji oraz biznesie Polska znajdzie się za takimi krajami jak Egipt, Botswana czy Sri Lanka. To wniosek z publikowanego dziś Global Information Technology Report, dokumentu przygotowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne i INSEAD – prestiżową francuską szkołę zarządzania i biznesu.

Raport przedstawia ranking 134 krajów świata pod względem ich potencjału internetowego (Networked Readiness Index). Polska uplasowała się w drugiej połowie stawki – na 69. miejscu (rok wcześniej była na 62. pozycji). Nasz kraj znalazł się nie tylko za zaawansowanymi technologicznie krajami bałtyckimi, ale też za Słowacją, Węgrami i Czechami. Wyprzedziły nas nawet o wiele uboższe państwa: Bułgaria, Ukraina i Rumunia.

Wskaźnik potencjału internetowego uwzględnia 68 czynników. Najważniejsze to dostępność szerokopasmowego Internetu w domach, liczba spraw urzędowych, jakie można załatwić w sieci, wykorzystanie Internetu w edukacji, stan infrastruktury i przepisy regulujące rynek.

„Pozycja Polski wśród krajów regionu się pogarsza” – czytamy w raporcie. – Dzieje się tak mimo dobrych tendencji, jak np. rosnąca liczba internautów (ostatnio w Polsce zbliżyła się do 17, a według Komisji Europejskiej nawet do 20 mln) – mówi „Rzeczpospolitej” Irene Mia ze Światowego Forum Ekonomicznego. – Aktywność polskiego rządu w stymulowaniu rozwoju technologii i społeczeństwa informacyjnego jest zbyt mała. Wasz kraj mógłby być regionalnym technologicznym i internetowym liderem, ale nie wykorzystuje swojego ogromnego kapitału ludzkiego – dodaje Irene Mia.

Eksperci ostrzegają też przed skutkami wykluczenia cyfrowego. – Dostępność szybkiego Internetu i jego wykorzystanie w dużych miastach wyglądają jeszcze nie najgorzej. Polskie aglomeracje radzą sobie nawet lepiej niż podobne miasta w krajach regionu. Jednak poza metropoliami sprawy wyglądają bardzo źle, głównie z powodu braku inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną.

Reklama
Reklama

Pogłębia się przepaść między polską wsią a miastem i nie widać pomysłu, jak ten problem rozwiązać – powiedział „Rz” Enrique J. Rueda-Sabater, dyrektor regionu rynków wschodzących w firmie Cisco, która uczestniczyła w przygotowaniu raportu.

– Wnioski są smutne, ale prawdziwe. Od kilku lat pod względem rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce nic się nie dzieje, mimo że mamy na to pieniądze z UE – przyznaje Zbigniew Kądzielski, dyrektor Instytutu Łączności.

Jeśli szybko nie zainwestujemy w infrastrukturę telekomunikacyjną kilkunastu miliardów euro, to pod względem dostępności Internetu i jego zastosowania w edukacji oraz biznesie Polska znajdzie się za takimi krajami jak Egipt, Botswana czy Sri Lanka. To wniosek z publikowanego dziś Global Information Technology Report, dokumentu przygotowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne i INSEAD – prestiżową francuską szkołę zarządzania i biznesu.

Raport przedstawia ranking 134 krajów świata pod względem ich potencjału internetowego (Networked Readiness Index). Polska uplasowała się w drugiej połowie stawki – na 69. miejscu (rok wcześniej była na 62. pozycji). Nasz kraj znalazł się nie tylko za zaawansowanymi technologicznie krajami bałtyckimi, ale też za Słowacją, Węgrami i Czechami. Wyprzedziły nas nawet o wiele uboższe państwa: Bułgaria, Ukraina i Rumunia.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama