Urząd Komunikacji Elektronicznej przeanalizował cenniki trzech największych operatorów stacjonarnych w Polsce. Statystycznie w swojej własnej sieci Telefonia Dialog zazwyczaj świadczy usługi taniej, a Netia drożej niż Telekomunikacja Polska. Podobnie jest, kiedy operatorzy alternatywni świadczą usługi abonentom podłączanym liniami TP.

Wyjątkiem są usługi pod marką Tele2 (grupa Netii) z nielicznymi wyjątkami tańsze od oferty TP. Netia przejęła Tele2 w ubiegłym roku i jeszcze nie dostosowała cenników.

Wyraźnie taniej niż konkurenci TP świadczy usługi połączeń międzystrefowych. Operatorzy alternatywni są drożsi we własnej sieci i w sieci TP. Dotyczy to również – tańszego na ogół od TP – Tele2. Statystycznie przez TP taniej dzwonimy za granicę. We własnej sieci operatorzy alternatywni świadczą te usługi wyraźnie drożej, w sieci TP próbują nawiązać rywalizację cenową.

TP ma dzisiaj niespełna 7 mln abonentów, Netia po przejęciu Tele2 ok. 1,5 mln, a Dialog ok. 400 tys. TP systematycznie traci abonentów na rzecz operatorów alternatywnych i sieci komórkowych. W ubiegłym roku operator wprowadził nowe taryfy z niższymi niż do tej pory cenami. Wielu konserwatywnych klientów TP woli jednak korzystać z dawnych planów taryfowych (socjalny, standardowy), których TP nawet już nie sprzedaje. Konkurencja na rynku telefonii stacjonarnej nie jest łatwa, ponieważ abonenci dzwonią coraz mniej. To nie zachęca operatorów do obniżania cen.