„Sukces” jak „Vanity Fair”

Rusza nowe wydawnictwo. Właściciel „Sukcesu” i „Przekroju” daje tytułom trzy lata na zdecydowaną poprawę sprzedaży

Publikacja: 03.10.2009 02:14

Grzegorz Hajdarowicz zdecydował się na medialne inwestycje w czasie światowego kryzysu i spadku przy

Grzegorz Hajdarowicz zdecydował się na medialne inwestycje w czasie światowego kryzysu i spadku przychodów z reklam

Foto: Rzeczpospolita

W ten weekend redakcje „Przekroju” i „Sukcesu” zmienią siedzibę. Oba pisma będą odtąd wydawane w siedzibie NFI Jupiter, funduszu należącego do Grzegorza Hajdarowicza, a ich wydawcą będzie nowo powstałe Wydawnictwo Przekrój.

– Kiedy kupiłem „Przekrój”, zacząłem się zastanawiać, jaki tytuł mógłby do niego pasować. „Sukces” kupiło już Wydawnictwo Przekrój, w którym podniesiony został kapitał. Powstała taka mała grupa wydawnicza – mówi „Rz” Hajdarowicz, krakowski biznesmen i producent filmowy. „Przekrój” odkupił od wydawnictwa Edipresse Polska w ostatnich dniach sierpnia, po wielu latach starań o ten tytuł. Dyrektorem Wydawnictwa Przekrój została Barbara Stanisławczyk, naczelna „Sukcesu”.

Na rynku inwestorskim Hajdarowicz znany jest z wykupywania spółek na granicy upadłości, które restrukturyzuje i sprzedaje z zyskiem. Czy w tym samym celu kupił teraz dwa kolorowe magazyny? – Prasę zaliczam do grupy takich biznesów jak Gremi Film Production (spółka Hajdarowicza zajmująca się produkcją filmową – red.), czyli nie tak bezpośrednio nastawionych na zysk. Zakładam oczywiście, że te dwa tytuły muszą zarabiać, ale to nie są przedsięwzięcia, które mają być głównym dochodowym biznesem w moim portfolio – mówi Hajdarowicz.

Tytuły mają być jednak rentowne i zwiększać sprzedaż. Nowy właściciel nie informuje, ile za nie zapłacił („Sukces” odkupił w tym tygodniu od Zbigniewa Jakubasa). Jak tłumaczy, „Sukces” „był ostatnio rentowny po wielu latach pewnych problemów”, a „Przekrój” balansuje na granicy rentowności i nie wymaga wielkich nakładów.

Za trzy lata tytuły mają poprawić sprzedaż – „Przekrój”, którego średnia sprzedaż dziś oscyluje w okolicach 60 tys. egzemplarzy, ma wtedy sprzedawać średnio 150 tys., a „Sukces” (obecnie sprzedaje ok. 30 tys. egz.) – 75 tys. – Nie tworzę takiego koncernu medialnego jak np. Edipresse. Mam jednak dwa tytuły, między którymi trzeba odnaleźć synergię – na pewno da się to zrobić w reklamie, ale też przy organizacji pracy – dziennikarze jednego tytułu mogą pisać również do drugiego – mówi Hajdarowicz i obok „Sukcesu” i „Przekroju” kładzie na stole „Vanity Fair” i „The New Yorkera” – jako wzór, który chciałby naśladować.

Pół roku w Wydawnictwie Przekrój ma potrwać analiza obu tytułów. Wiadomo już, że „Przekrój” od października będzie się ukazywał we wtorki i że ma w nim być mniej zdjęć, a więcej pogłębionych tekstów.

Hajdarowicz zapewnia, że nie rozważa teraz poszerzania swojego wydawnictwa o kolejne tytuły. – Na kanwie zakupu „Przekroju” i „Sukcesu” pojawia się wiele nowych propozycji, także nie wykluczam kiedyś takiej możliwości, ale nie teraz – mówi Hajdarowicz. Zaprzecza, żeby interesował się zakupem innych mediów, np. TV Puls. – Wierzę w Internet i myślę, że te dwa pisma oparte na Internecie to będzie to. Ważne, by znaleźć odpowiedź na pytanie, jak Internet ma się finansować, bo czekana nią świat – uważa.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie