Reklama zewnętrzna wzrośnie o 3-7 proc.

IV kwartał ub.r. przyniósł wyraźne ożywienie w branży outdoorowej. W tym roku czekają ją jednak nadal konsolidacja i poszukiwanie oszczędności

Publikacja: 31.01.2011 02:29

Można przyjąć, że ubiegły rok nie przyniósł jeszcze wzrostu rynku reklamy zewnętrznej, a w tym roku nie powróci on jeszcze do poziomów z 2009 roku – powiedział w rozmowie z „Rz” William Eccleshare, dyrektor generalny grupy Clear Channel na Europę. Jego opinię potwierdzają dane Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, obejmujące największe podmioty w Polsce.

Według Lecha Kaczonia, prezesa IGRZ, odbicie, które przyniósł czwarty kwartał 2010 r., sprawiło, że łącznie cały ubiegły rok polski outdoor zamknął wynikiem zbliżonym do tego z 2009 r.: przychody firm były zaledwie o 0,7 proc. niższe i sięgnęły 602,9 mln zł.

W samym IV kwartale ub.r. wartość rynku wyniosła 170,4 mln zł, czyli o 7,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 r. Był to więc kwartał lepszy pod względem dynamiki wzrostu niż kwartał trzeci, który przyniósł oznaki ożywienia po wielu kwartałach dekoniunktury.

Szef IGRZ jest większym optymistą niż Eccleshare, jeśli chodzi o prognozy. – Sądzę, że w 2011 r. będziemy mieli 5 – 7-proc. wzrost rynku. Oczywiście jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, bo przecież politycy zapowiadają całkowity zakaz reklamy piwa na billboardach. To wprawdzie tylko 3 proc. wszystkich wydatków reklamodawców, ale w tych okolicznościach aż 3 proc. – mówi Kaczoń.

Jeśli zrealizuje się najbardziej optymistyczny scenariusza Kaczonia, firmy outdoorowe wypracują w br. łącznie nieco ponad 645 mln zł przychodów.

Szef IGRZ uważa, że w 2011 roku dojdzie do kolejnych fuzji i przejęć w branży. – Myślę, że będziemy mieć do czynienia z tzw. małą konsolidacją: mniejsze firmy trafią do dużych grup – sądzi Kaczoń.

Nasi rozmówcy nie mają wątpliwości, że do najważniejszych wydarzeń tegorocznych należeć będzie ewentualne rozstrzygnięcie procesu koncesyjnego na obsługę wiat przystankowych w Warszawie oraz wprowadzenie systemu pomiaru outdoorowego medium.

Trwają też restrukturyzacja i porządki w branży. W 2010 r. liczba nośników reklamy zewnętrznej w Polsce skurczyła się o około 3,5 tys. (do 94,49 tys.). Zdaniem Kaczonia firmy będą dalej szukały oszczędności, tym bardziej że rosną koszty paliwa i energii elektrycznej, które są istotną pozycją.

Można przyjąć, że ubiegły rok nie przyniósł jeszcze wzrostu rynku reklamy zewnętrznej, a w tym roku nie powróci on jeszcze do poziomów z 2009 roku – powiedział w rozmowie z „Rz” William Eccleshare, dyrektor generalny grupy Clear Channel na Europę. Jego opinię potwierdzają dane Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, obejmujące największe podmioty w Polsce.

Według Lecha Kaczonia, prezesa IGRZ, odbicie, które przyniósł czwarty kwartał 2010 r., sprawiło, że łącznie cały ubiegły rok polski outdoor zamknął wynikiem zbliżonym do tego z 2009 r.: przychody firm były zaledwie o 0,7 proc. niższe i sięgnęły 602,9 mln zł.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych