Więcej na reklamę w mediach

Na świecie rynek reklamy wyraźnie się ożywił. W Polsce eksperci wciąż ostrożnie prognozują na ten rok

Publikacja: 06.04.2011 04:00

Więcej na reklamę w mediach

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

– Rok 2010 był dla branży reklamowej rokiem odbudowy. We wszystkich regionach telewizja, radio, gazety i magazyny odnotowały pozytywny zwrot tendencji. Najwyższe zwyżki nakładów na reklamę widać było w rejonie Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Ameryki Łacińskiej, gdzie rynek zwiększył się odpowiednio o 26 oraz 21,22 proc. – komentuje Randall Beard, dyrektor w The Nielsen Company, firmie, która także w Polsce bada rynek mediowy. Nielsen podsumowuje dane cennikowe (czyli bez odliczenia rabatów, jakich media udzielają reklamującym się w nich firmom) w tradycyjnych mediach: telewizji, radiu, gazetach i magazynach. Według tak liczonych wpływów był on w 2010 roku wart 503 mld dol., o 10,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Co do tego, że światowy rynek w tym roku wzrośnie, pewne są i inne firmy. Wyliczenia sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group, która szacuje rynek reklamy netto także w kinach, reklamie zewnętrznej i Internecie, mówiły o ubiegłorocznych globalnych wydatkach na poziomie 449,5 mld dol., o 4,8 proc. wyższych niż w 2009 r. W tym roku ZOG szacuje, że wzrosną o dalsze 4,6 proc. Z kolei sieć agencji reklamowych GroupM szacowała rynek reklamowy netto w 2010 r. na 474 mld dol., a jej szacunki na ten rok mówią o 502 mld dol.

10,6 proc. wzrost cennikowych wydatków na reklamę na świecie w 2010 r.

– Łącznie 23 z 37 badanych rynków odnotowały w ubiegłym roku dwucyfrowy wzrost wydatków reklamowych, co wskazuje, że reklamodawcy powrócili do inwestowania w reklamy w porównaniu z 2009 rokiem, kiedy wszystkie regiony na świecie prócz Azji i Pacyfiku odnotowały spadek wydatków na promocję – uważa Beard. Jego zdaniem wpływ na to miał m.in. mundial w RPA, który przyciągał ludzi, a za nimi reklamodawców, do mediów. Po cięciach wydatków na reklamę do tradycyjnych mediów mocniej powróciły w 2010 roku firmy z takich sektorów, jak motoryzacyjny i finansowy. Pierwsze zwiększyły wydatki na reklamę o jedną piątą, drugie o prawie 18 proc.

W Polsce tegoroczny wzrost wydatków rynku reklamy eksperci szacują na kilka procent.

– Wstępne analizy po I kwartale 2011 r. wskazują na wzrost całego rynku reklamowego w 2011 roku na poziomie 5 proc. Wynika to z częściowych ograniczeń budżetów reklamowych lub zachowawczej polityki reklamowej marketerów – mówi Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska. Wcześniej firma zakładała wzrost o

6,8 proc. W 2012 r. eksperci ZOG oczekują już dynamiki wzrostowej we wszystkich mediach, co zaowocuje zwyżką rynku reklamy w Polsce o 8,9 proc.

Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca domu mediowego Starlink, który polski rynek reklamy oszacował w ubiegłym roku na 7,34 mld zł, w tym roku spodziewa się dynamiki nawet powyżej 6 proc. Na 5 – 7 proc. szacował „Rz" natomiast tegoroczne zwyżki Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

– Rok 2010 był dla branży reklamowej rokiem odbudowy. We wszystkich regionach telewizja, radio, gazety i magazyny odnotowały pozytywny zwrot tendencji. Najwyższe zwyżki nakładów na reklamę widać było w rejonie Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Ameryki Łacińskiej, gdzie rynek zwiększył się odpowiednio o 26 oraz 21,22 proc. – komentuje Randall Beard, dyrektor w The Nielsen Company, firmie, która także w Polsce bada rynek mediowy. Nielsen podsumowuje dane cennikowe (czyli bez odliczenia rabatów, jakich media udzielają reklamującym się w nich firmom) w tradycyjnych mediach: telewizji, radiu, gazetach i magazynach. Według tak liczonych wpływów był on w 2010 roku wart 503 mld dol., o 10,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych