Reklama
Rozwiń

Facebook: duże oczekiwania, ważny rynek mobilny

Inwestorzy z zaciekawieniem czekają na wyniki społecznościowego giganta, które zostaną podane po dzisiejszym zamknięciu sesji na Nasdaq. Oczekiwany jest ogromny wzrost przychodów

Publikacja: 30.01.2013 18:25

Facebook: duże oczekiwania, ważny rynek mobilny

Foto: Bloomberg

W trzecim kwartale ubiegłego roku przychody portalu, który regularnie odwiedza już ponad 1 mld ludzi miesięcznie, wynosiły 1,26 mld dol. (i były wyższe niż przed rokiem), ale był on wciąż pod kreską (strata sięgała 59 mln dol.)

W IV kwartale analitycy przepytani przez agencję Thomson Reuters spodziewają się po portalu zysku na poziomie 394,4 mln dol. oraz przychodów w wysokości 1,58 mld dol. Całorocznie stawiają na 5,03 mld dol. przychodów i 1,29 mld dol. zysku. Gdyby Facebookowi udało się osiągnąć takie wyniki, jego przychody całorocznie zwiększyłyby się rok do roku o ponad 35 proc.

Inwestorzy będą chcieli widzieć w spółce szanse na dalsze szybkie wzrosty, bo analitycy oczekują dalszych widocznych wzrostów jej wyników. W 2013 roku zadowoliłyby ich przychody na poziomie 6,58 mld dol. i 1,73 mld dol. zysku.

O tym, czy będą widzieli szansę na takie wyniki, zadecyduje m.in. to, jak wypadną wpływy Facebooka z jego mobilnych użytkowników.  Mimo, że z komórki lub tabletu na portal loguje się ponad połowa użytkowników (60 proc., 604 mln osób), wpływy z nich wciąż są, zdaniem ekspertów, zbyt niskie – w trzecim kwartale sięgały zaledwie 152 mln dol.

To jednak mogło się mocno zmienić, bo to pod koniec ubiegłego roku Facebook zintensyfikował swoje wysiłki, jeśli chodzi o mobilne wpływy. eMarketer podał niedawno za firmą Kenshoo Social, że jej zdaniem w grudniu wpływy Facebooka pozyskiwane z użytkowników wchodzących na portal ze smartfonów i tabletów sięgały już jednej piątej wszystkich (20,3 proc.). Według szacunków firmy Cowen and Company całorocznie na koniec tego (2013) roku mają natomiast sięgnąć  1,7 mld dol. ze wszystkich szacowanych na 6 mld dol.

Po głośnym debiucie portalu w maju ubiegłego roku portal był krytykowany za nieumiejętność zyskiwania na mobilnych użytkownikach wpływach z poza rynku reklamy. Od wyników za IV kwartał i tego, jaką wizję roztoczy przez inwestorami i analitykami Mark Zuckerberg na ten rok, zależy więc teraz bardzo dużo. Od debiutu akcje Facebooka potaniały o ok. 18 proc. (na wczorajszym zamknięciu kosztowały 30,79 dol. za walor, na dzisiejszym otwarciu – 31 dol.).

W trzecim kwartale ubiegłego roku przychody portalu, który regularnie odwiedza już ponad 1 mld ludzi miesięcznie, wynosiły 1,26 mld dol. (i były wyższe niż przed rokiem), ale był on wciąż pod kreską (strata sięgała 59 mln dol.)

W IV kwartale analitycy przepytani przez agencję Thomson Reuters spodziewają się po portalu zysku na poziomie 394,4 mln dol. oraz przychodów w wysokości 1,58 mld dol. Całorocznie stawiają na 5,03 mld dol. przychodów i 1,29 mld dol. zysku. Gdyby Facebookowi udało się osiągnąć takie wyniki, jego przychody całorocznie zwiększyłyby się rok do roku o ponad 35 proc.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji