W IV kw. 2012 r. liczba abonentów największej platformy cyfrowej na polskim rynku – Cyfrowego Polsatu (raport za ten okres poda w przyszłym tygodniu), wzrosła już zdaniem analityków tylko minimalnie.
– Zakładam wzrost o 12 tys. w stosunku do III kw., czyli do 3,57 mln – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Zdaniem Dominika Niszcza z DM Raiffeisen ten wzrost mógł wynieść jeszcze mniej – 10 tys., a Piotr Janik z KBC Securities szacuje go na 38,8 tys. Platforma cyfrowa „n", która III kw. zamknęła z 991 tys. klientów, mogła zdaniem Waldemara Stachowiaka także dobić już tylko do 1 mln abonentów (TVN w związku ze zmianą właścicielską „n" i łączeniem jej z Cyfrą+, nie podał na razie jej całorocznych wyników).
Kilkadziesiąt tysięcy nowych klientów netto w platformach cyfrowych to śladowy wzrost, czego można się było spodziewać po nasycającym się rynku płatnej telewizji, której w dodatku rośnie nowa konkurencja.
– Na rynku mamy coraz popularniejszą darmową alternatywę w postaci naziemnej telewizji cyfrowej oraz nielinearne formy telewizji w Internecie – zauważa Waldemar Stachowiak.
Łącznie trzy największe platformy cyfrowe mogły więc mieć na koniec roku maksymalnie 6,15 mln klientów (Cyfra+ nie podaje aktualnej bazy klientów, jej ostatnie dane mówią o 1,55 mln). Zdaniem Dominika Niszcza, przewagę nad niektórymi operatorami satelitarnymi będą zdobywały kablówki.