Koniec wzrostów liczby klientów płatnej telewizji

Analitycy spodziewają się tylko śladowego wzrostu liczby klientów płatnych telewizji. Mimo konkurencji ze strony platform, kablówki trzymają się mocno.

Publikacja: 07.03.2013 00:21

W IV kw. 2012 r. liczba abonentów największej platformy cyfrowej na polskim rynku – Cyfrowego Polsatu (raport za ten okres poda w przyszłym tygodniu), wzrosła już zdaniem analityków tylko minimalnie.

– Zakładam wzrost o 12 tys. w stosunku do III kw., czyli do 3,57 mln – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Zdaniem Dominika Niszcza z DM Raiffeisen ten wzrost mógł wynieść jeszcze mniej – 10 tys., a Piotr Janik z KBC Securities szacuje go na 38,8 tys. Platforma cyfrowa „n", która III kw. zamknęła z 991 tys. klientów, mogła zdaniem Waldemara Stachowiaka także dobić już tylko do 1 mln abonentów (TVN w związku ze zmianą właścicielską „n" i łączeniem jej z Cyfrą+, nie podał na razie jej całorocznych wyników).

Kilkadziesiąt tysięcy nowych klientów netto w platformach cyfrowych to śladowy wzrost, czego można się było spodziewać po nasycającym się rynku płatnej telewizji, której w dodatku rośnie nowa konkurencja.

– Na rynku mamy coraz popularniejszą darmową alternatywę w postaci naziemnej telewizji cyfrowej oraz nielinearne formy telewizji w Internecie – zauważa Waldemar Stachowiak.

Łącznie trzy największe platformy cyfrowe mogły więc mieć na koniec roku maksymalnie 6,15 mln klientów (Cyfra+ nie podaje aktualnej bazy klientów, jej ostatnie dane mówią o 1,55 mln). Zdaniem Dominika Niszcza, przewagę nad niektórymi operatorami satelitarnymi będą zdobywały kablówki.

– Na razie wciąż zdobywają klientów dzięki temu, że oferują telewizję abonentom swoich usług głosowych w pakiecie. Tracą na tym takie firmy jak Cyfra+, które nie mają podobnej oferty. W kablówkach dzięki pakietom baza klientów być może nie będzie już na nasycającym się rynku rosła, ale średni przychód w przeliczeniu na abonenta tak – uważa Niszcz.

Według danych GUS podsumowujących sytuację w sektorze łączności, abonentów kablówek było w Polsce na koniec 2011 r. (ostatnie dane) ok. 4,92–o 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej. – Klientów sieci kablowych jest dziś między 4,6–4,9 mln. Ja najczęściej powołuję się na dane podawane przez panel Nielsena, czyli na 4,6 mln. Ta liczba jest od kilku lat stabilna – mówi Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.

W IV kw. 2012 r. liczba abonentów największej platformy cyfrowej na polskim rynku – Cyfrowego Polsatu (raport za ten okres poda w przyszłym tygodniu), wzrosła już zdaniem analityków tylko minimalnie.

– Zakładam wzrost o 12 tys. w stosunku do III kw., czyli do 3,57 mln – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Zdaniem Dominika Niszcza z DM Raiffeisen ten wzrost mógł wynieść jeszcze mniej – 10 tys., a Piotr Janik z KBC Securities szacuje go na 38,8 tys. Platforma cyfrowa „n", która III kw. zamknęła z 991 tys. klientów, mogła zdaniem Waldemara Stachowiaka także dobić już tylko do 1 mln abonentów (TVN w związku ze zmianą właścicielską „n" i łączeniem jej z Cyfrą+, nie podał na razie jej całorocznych wyników).

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju