Reklama
Rozwiń

Koniec wzrostów liczby klientów płatnej telewizji

Analitycy spodziewają się tylko śladowego wzrostu liczby klientów płatnych telewizji. Mimo konkurencji ze strony platform, kablówki trzymają się mocno.

Publikacja: 07.03.2013 00:21

W IV kw. 2012 r. liczba abonentów największej platformy cyfrowej na polskim rynku – Cyfrowego Polsatu (raport za ten okres poda w przyszłym tygodniu), wzrosła już zdaniem analityków tylko minimalnie.

– Zakładam wzrost o 12 tys. w stosunku do III kw., czyli do 3,57 mln – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Zdaniem Dominika Niszcza z DM Raiffeisen ten wzrost mógł wynieść jeszcze mniej – 10 tys., a Piotr Janik z KBC Securities szacuje go na 38,8 tys. Platforma cyfrowa „n", która III kw. zamknęła z 991 tys. klientów, mogła zdaniem Waldemara Stachowiaka także dobić już tylko do 1 mln abonentów (TVN w związku ze zmianą właścicielską „n" i łączeniem jej z Cyfrą+, nie podał na razie jej całorocznych wyników).

Kilkadziesiąt tysięcy nowych klientów netto w platformach cyfrowych to śladowy wzrost, czego można się było spodziewać po nasycającym się rynku płatnej telewizji, której w dodatku rośnie nowa konkurencja.

– Na rynku mamy coraz popularniejszą darmową alternatywę w postaci naziemnej telewizji cyfrowej oraz nielinearne formy telewizji w Internecie – zauważa Waldemar Stachowiak.

Łącznie trzy największe platformy cyfrowe mogły więc mieć na koniec roku maksymalnie 6,15 mln klientów (Cyfra+ nie podaje aktualnej bazy klientów, jej ostatnie dane mówią o 1,55 mln). Zdaniem Dominika Niszcza, przewagę nad niektórymi operatorami satelitarnymi będą zdobywały kablówki.

– Na razie wciąż zdobywają klientów dzięki temu, że oferują telewizję abonentom swoich usług głosowych w pakiecie. Tracą na tym takie firmy jak Cyfra+, które nie mają podobnej oferty. W kablówkach dzięki pakietom baza klientów być może nie będzie już na nasycającym się rynku rosła, ale średni przychód w przeliczeniu na abonenta tak – uważa Niszcz.

Według danych GUS podsumowujących sytuację w sektorze łączności, abonentów kablówek było w Polsce na koniec 2011 r. (ostatnie dane) ok. 4,92–o 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej. – Klientów sieci kablowych jest dziś między 4,6–4,9 mln. Ja najczęściej powołuję się na dane podawane przez panel Nielsena, czyli na 4,6 mln. Ta liczba jest od kilku lat stabilna – mówi Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji