Reklama

Unia chce zmienić prawo dla mediów

Da więcej swobody w plasowaniu reklam telewizyjnych w czasie najlepszej oglądalności, ale obciąży też nowymi obowiązkami serwisy VoD.

Publikacja: 25.05.2016 16:10

Unia chce zmienić prawo dla mediów

Foto: Flickr

Zmiany w dyrektywie audiowizualnej zapowiedziane w środę przez Komisje Europejską mają związek z tworzeniem Jednolitego Rynku Cyfrowego. - Komisja dąży do osiągnięcia lepszej równowagi w zakresie przepisów mających obecnie zastosowanie do tradycyjnych nadawców, dostawców usług wideo na żądanie i platform internetowych, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę dzieci. Zmieniona dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych wzmacnia również propagowanie europejskiej różnorodności kulturowej, gwarantuje niezależność audiowizualnych organów regulacyjnych, a także przyznaje nadawcom większą elastyczność w zakresie reklam – podano.

W szczegółach zaproponowane zmiany nałożą na platformy VoD w sieci obowiązek zabezpieczania nadawanych treści pornograficznych i zawierających sceny przemocy. KE chce też, by operatorzy serwisów VoD, podobnie, jak nadawcy telewizyjni, podlegali przepisom narzucającym nadawanie określonej ilości treści europejskich (miałyby stanowić 20 proc. treści w ich katalogach).

 

Zmiany mogą też dotknąć zasad emitowania reklam w telewizjach. - W zmienionej dyrektywie przyznano nadawcom większą elastyczność co do pory emisji reklam: utrzymano ogólny 20-procentowy limit czasu reklamowego w godzinach 19.00–23.00, ale zamiast obecnych 12 minut na godzinę nadawcy mogą swobodniej decydować o tym, kiedy będą nadawać reklamy w ciągu dnia – podała KE.

Jak skomentował planowane zmiany Andrus Ansip, wiceprzewodniczący do spraw jednolitego rynku cyfrowego, platformy internetowe i cały sektor audiowizualny i kreatywny mają być siłą napędową gospodarki cyfrowej i w związku z tym nie mają być obciążone niepotrzebnymi lub nieaktualnymi regulacjami.

Reklama
Reklama

 

- Sposób, w jaki oglądamy telewizję bądź nagrania wideo mógł ulec zmianie, ale nasze wartości pozostają niezmienne. Dzięki tym nowym przepisom utrzymamy pluralizm mediów i niezależność audiowizualnych organów regulacyjnych i zagwarantujemy, że na internetowych platformach udostępniania plików wideo nie będzie miejsca na podżeganie do nienawiści. Chcemy również zapewnić równe warunki działania, odpowiedzialne zachowanie, zaufanie i uczciwość w środowisku platform internetowych. W dzisiejszym komunikacie nakreśliliśmy naszą wizję w tym zakresie – mówił Günther H. Oettinger, komisarz do spraw gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego.

Państwa członkowskie nie muszą nanosić zmian w dyrektywie audiowizualnej do swojego prawa. Jeśli się na to zdecydują, samodzielnie ustalą, jak analogiczne przepisy zostaną zmienione w Polsce. Od chwili zaprezentowania projektu zmian w dyrektywie do wprowadzenia odczuwalnych zmian w polskim prawie może upłynąć kilka lat.

Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama